Lausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle 18.2.2013, dnro 554/90/2013, Annukka Mäkinen

U 72/2011 vp jatkokirjelmä 3. Koheesiopolitiikan asetuspaketti 2014-2020

​EU:n komissio on esittänyt eurooppalaisen alueellisen yhteistyöyhtymä-asetuksen (EAYY) muuttamista yhtymien perustamisen ja toteuttamisen selkeyttämiseksi, yksinkertaistamiseksi ja parantamiseksi. Komissio on esittänyt seuraavaa ohjelmakautta 2014-2020 varten erinäisiä laajennuksia yhtymän toimialaan siten, että yhtymä voisi hoitaa myös muuta EU:n politiikkojen täytäntöönpanoon liittyvää yhteistyötä kuin eurooppalaisen alueellisen yhteistyön ohjelmatoteutusta. Komission esityksen mukaan yhtymämallin käyttöönotto olisi myös jatkossa vapaaehtoista.

EU:n ohjelmakaudella 2007-2013 on  Suomen EU-rahoitteinen rajanylittävä alueellinen yhteistyö perustunut valtioiden välisiin sopimuksiin. Voimassa olevaa eurooppalaisen alueellisen yhteistyöyhtymän toimintaa ohjaavaa kansallista lainsäädäntöä valmisteltaessa nostettiin alueellisten toimijoiden puolesta esiin, että yhtymälainsäädäntö ei kaikilta osin vastaa tavoitteita hallinnon keventämisestä ja yhteistyön joustavammasta toteuttamisesta. Olemassa olevaa kansallista EAYY -lainsäädäntöä ei ole tähän asti Suomessa sovellettu rajanylittävän yhteistyön organisoimiseen. Lisäksi mainittakoon, että mm. pitkäaikainen kunnallinen yhteistyö Tornionjokilaaksossa on organisoitu Ruotsin ja Suomen välisten valtiollisten sopimusten pohjalta, mikä on osoittautunut toimivaksi järjestelyksi.

Työ- ja elinkeinoministeriö on esittänyt EAYY -asetusluonnosta koskevassa jatkokirjelmässä lukuisia eri varaumia komission asetusluonnokseen mm. jäsenvaltion rooliin, yhtymän toimintaa ohjaavan lainsäädännön valintaan, yhteistoiminnan sisältöihin ja hyväksymisprosesseihin liittyen.

Kuntaliitto yhtyy jatkokirjelmässä esitettyihin työ- ja elinkeinoministeriön näkemyksiin ja pitää perusteltuina tuoda ne esiin asetusvalmistelussa.

Annukka Mäkinen
erityisasiantuntija
alueellinen kehittäminen

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan