Oikeusministeriö Dnro 598/03/2017, 25.8.2017, Erja Lindberg

Ulosottoon liittyvien työllistymisen kannustinloukkujen purkaminen

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitolta lausuntoa hallituksen osana työllisyyttä edistäviä toimia 17.1.2017 asetetun työryhmän mietinnöstä "Ulosottoon liittyvien työllistymisen kannustinloukkujen purkaminen".

Työryhmässä oli vaihtoehtoisina malleina käsitelty ulosoton suojaosuuden korottamista, ulosoton lykkäystä  ja  toistuvaistulon ulosmittauksen  uudistamista  kokonaan  tai osittain.

Työryhmä esittää, että vähintään 258 päivältä työttömyysetuutta saaneet  ulosottovelalliset  olisivat suoraan  oman  pyyntönsä  perusteella  oikeutettuja  saamaan  lykkäystä  palkan  ulosmittaukseen,  jos he työllistyessään ovat  tulorajausmittauksen  piirissä. Lykkäys  voisi  kestää  puolet  työsuhteen  kestosta ja nykyisen neljän kuukauden sijasta enintään kuusi kuukautta. Nykyinen harkinnanvarainen mahdollisuus lykkäyksen antamiseen muuttuisi siltä osin velallisen oikeudeksi. Ulosottomies voi kiel­täytyä lykkäyksen antamisesta vain, jos velalliselle on jo aiemmin myönnetty lykkäys ja uuden lykkäyksen antaminen  vaarantaisi  olennaisesti  velkojan maksunsaantioikeuden.

Kuntaliitto  pitää  esitystä  kannatettavana. Lykkäyksen  perustelut  ovat  hyviä ja lykkäys saattaa vaikuttaa työllistymiseen positiivisella tavalla. Harkinnan­ varaisuuksien vähentäminen yhdenmukaistaa ulosottoa ja helpottaa sen soveltamista. Ulosottovelallisen, velkojien sekä koko julkisen talouden kannalta on järkevää,  että  ulosotto  toteutetaan  siten,  että  ulosottovelallisen kannattaa työllistyä. Kuntaliitto toivoo, että  kannustinloukkujen purkamista  kuitenkin edelleen  tästä jatketaan.

Työllistymiseen liittyvien alueellisten erojen sekä ulosoton, sosiaaliturvan ja verotuksen yhteisvaikutusten huomioiminen on tärkeää. Ulosoton asiakkaista suuri osa on myös toimeentulotuen saajia. Tärkeää olisi selvittää myös sitä, että kuinka suuri osa toimeentulotuesta maksetaan tosiasiallisesti yksinomaan siksi, että ulosoton takia joudutaan toimeentulotuella turvaamaan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta välttämätön toimeentulo.

Mietinnössä nostetaan esiin se, että lainsäädännön muuttumisesta olisi tiedotettava velallisia riittävän hyvin, jotta lykkäysmahdollisuutta osataan pyytää. Mietinnön mukaan ulosottomiehiä tulisi kouluttaa lykkäyksen myöntämistä koskevista muutoksista, jotta he osaisivat ottaa velallisen kanssa esille  mahdollisuuden lykkäykseen.

Kuntaliitto  haluaa  myös painottaa  sitä, että  tiedottamisella on suuri  merki­tys, koska muutoksen tavoitteena on nimenomaan kannustaa ja saada aikaan positiivisia vaikutuksia. On tärkeää, että maksu- ja velkavaikeuksissa oleva ihmiset tavoitetaan mahdollisimman varhaisessa  vaiheessa, jotta  mahdollisiin taustalla oleviin ongelmiin päästään etsimään pysyvämpiä  ja kestävämpiä ratkaisuja. Pitkäkestoinen ulosmittaus on harvoin hyvä ratkaisu ja harvoin se myöskään  motivoi ihmistä työllistymään.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkkko Huovinen