Kuntaliiton lausunto sisäministeriölle 28.1.2021 (1192/03/2020), Johanna Vilkuna

Poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelman luonnos

Kuntaliitto pitää toimintaohjelmaa sisällöltään monipuolisena ja perusteellisesti valmisteltuna. Ohjelmaluonnoksen yleiset tavoitteet ja vaikuttavuuden kärjet on onnistuneesti määritelty.

Toimintaohjelmassa ei käsitellä poliisin resurssikysymyksiä. Ne kuitenkin vaikuttavat keskeisesti poliisin työn tavoitteiden ja vaikuttavuuden toteutumiseen. Poliisille tulisi varata riittävästi resursseja myös ennalta ehkäisevään toimintaan, mukaan lukien liikennevalvonta, asenteisiin vaikuttaminen ja yhteistyö sidosryhmien kanssa.

Toimintaohjelman luonnoksessa keskitytään voimakkaasti liikenteen valvonnan kysymyksiin. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että kuntayhteistyön puitteissa liikenneturvallisuuden käsittely tapahtuu luonnoksessa esitettyä laajemmalla ja ennakoivalla sisällöllä. Esimerkiksi turvallisuussuunnittelun puitteissa yhteistyön tulee käsittää paitsi valvonnan kohdentamista myös esimerkiksi poliisin keräämiin tietoihin pohjautuvaa liikenneympäristöjen riskipiirteiden tunnistamista ja korjaamista kuntien toimenpitein sekä jopa väylien rakentamisratkaisujen arviointia turvallisuuden näkökulmasta.

Paikallistasolla poliisin osallistuminen kuntien liikenneturvallisuustyöhön on erittäin tärkeä ennaltaehkäisevän yhteistyön muoto.

Toimintaohjelmassa on tunnistettu hyvin niitä poliisin toimintamuotoja, joilla parannetaan jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuutta. Näiksi on tunnistettu mm. nopeusvalvonta, suojateiden-, väistämissäännösten ja punaisten liikennevalojen valvonta sekä vaarallisten paikkojen pysäköinninvalvonta. Valvontaa ja vaikuttamistyötä on tärkeä kohdentaa myös uusien sähköisten kulkuvälineiden käyttöön.

Toimintaohjelmassa voisi kiinnittää korostetummin huomiota nuoriin kuljettajiin, jotka näkyvät onnettomuustilastoissa ja liikennerikkomuksissa. Toimintaohjelman luonnoksessa on mainittu lyhyesti eräs ongelma, joka on monin paikoin kärjistynyt. Kyse on nuorison, ja ehkä vähän vanhempienkin, kiihdytysajelusta ja muusta kaahailusta pyöräteillä ja öiseen aikaan vähäliikenteisillä kaduilla. Poliisin tulisi liikennevalvonnassa nostaa tätä ongelmaa esille, ja miettiä käytännönläheisiä ja tehokkaita puuttumismalleja asiaan. Kuntien vastuulle tämän asian valvontaa ei voi jättää. Ennaltaehkäisevässä työssä tarvitaan yhteistyötä poliisin ja kuntien kanssa.

Toimintaohjelmassa tulisi nostaa esille myös joukkoliikenteen toimintaedellytyksiin kohdennettava liikennevalvonta. Tämä koskee esimerkiksi joukkoliikennekaistojen ja -katujen valvontaa, pysäkeille ja terminaalialueille pysähtymisiä sekä katutöiden ja tapahtumien aiheuttamia poikkeusjärjestelyjä. Poliisin ja paikallistason yhteistyön resurssointi on tärkeää tässäkin asiassa.

Poliisi tekee yhteistyötä kiinteän automaattisen valvonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa tienpitäjien kuten kuntien kanssa. Automaattivalvontaa hyödyntämällä voidaan parantaa liikennevalvonnan tehokuutta. Automaattivalvonnan laajentaminen kaupunki- ja taajama-alueilla onkin kannatettavaa.

Suomen Kuntaliitto ry

Miira Riipinen                                  Johanna Vilkuna
Johtaja                                      Liikenneasiantuntija

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan