Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 20.6.2021 (472/03.01.00/2021), Sari Raassina

Valtioneuvoston asetus seulonnoista annetun valtioneuvoston asetuksen 2 §:n muuttamisesta

Asetusmuutoksessa esitetään kohdunkaulan syövän seulonnan laajentamista 65-vuotiaiden naisten ikäluokkaan ja suolistosyövän seulontojen aloittamista kaikissa Suomen kunnissa.

Kohdunkaulan syövän seulonta ja sen laajennus

Kuntaliitto kannattaa kohdunkaulan syövän seulonnan laajennusta koskemaan 65-vuotiaiden naisten ikäryhmää. Seulontaprosessi kunnissa on vakiintunut eikä yhden ikäluokan lisäys aiheuta kohtuutonta kuormaa palvelujärjestelmälle. Tutkimuksiin ja kliiniseen kokemuksiin perustuva näyttö seulonnan laajentamisen vaikutuksista on sekä kokonaistalouden että säästettyjen elinvuosien näkökulmista on riittävän perusteltu. Kuntaliitto kuitenkin edellyttää laajennuksesta aiheutuvien lisäkustannusten täysimääräistä korvausta kunnille ja muille palvelunjärjestäjille.

Suolistosyövän seulonta

Suolistosyövän seulontaa on toteutettu vapaaehtoisesti vuosina 2004-2020 pientä taukoa lukuun ottamatta. Seulonnassa käytetty menetelmä vaihtui vuonna 2019. Uusi- ulosteen veritestiä hyödyntävä -menetelmä on tutkittavan näkökulmasta helppokäyttöisempi sekä tutkimustulosten perusteella sensitiivisempi ja spesifisempi kuin aikaisemmin käytössä ollut testi. Seulontoja toteutettiin 12 erikokoisessa kunnassa ja kokemukset seulonnan toteutettavuudesta ovat pääosin hyvät.

Tutkimusnäyttö suolistosyövän seulonnan vaikuttavuudesta suolistosyöpäkuolleisuuden vähenemiseen on vahva ja näin ollen seulontojen laajentaminen valtakunnallisiksi on perusteltua.

Kuntaliitto kantaa huolta suolistosyövän seulonnan ja siitä seuraavien jatkotutkimusten kustannuksista. Perustelumuistiossa esitetty suunnitelma seulontojen laajenemisesta koskemaan kaikkia 56-74-vuotiaita naisia ja miehiä vuoteen 2031 mennessä aiheuttaa merkittävän, -vuosittain kumuloituvansuorien kustannusten kasvun. Tosiasiallisiin kustannuksiin vaikuttaa myös kustannustason nousu, joka on perustelumuistiossa määritelty hyvin maltilliseksi.

Seulonnassa positiivisen testituloksen saaneiden potilaiden tavanomaisin jatkotutkimus on paksusuolentähystys. Kuntaliitto huomauttaa, ettei seulonnan käynnistäminen saa vaikuttaa oireista kärsivien potilaiden tutkimusten viivästymiseen. Samaa tutkimuskapasiteettia tarvitaan muun muassa tällä hetkellä yleistyvien tulehduksellisten suolistosairauksien tutkimukseen ja seurantaan. Jotta yhdenvertainen hoidon saatavuus voidaan turvata asuinpaikasta riippumatta, on välttämätöntä seurata ja vertailla tutkimus- ja hoitojonojenkehitystä seulontojen käynnistyessä. Kriittinen resurssi ovat tähystystutkimuksiin erikoistuneet lääkärit, joiden sijoittumisessa on alueellisia eroja sairaanhoitopiirien välillä. Seulonnasta aiheutuvat kustannukset kunnalle voivat olla huomattavasti pohjamuistiossa arvioitua enemmän, mikäli kunta joutuu hankkimaan henkilöstöresurssivajauksen vuoksi tähystystutkimukset ostopalveluna.

Lopuksi

Kuntaliitto tukee seulontojen laajennuksia edellyttäen, että niistä aiheutuvat kustannukset kompensoidaan kunnille täysmääräisesti. Suolistosyövän seulonnan osalta kustannukset jatkavat kasvuaan aina 2030-luvulle saakka uusien ikäluokkien mukaan tulon myötä. Kuntaliitto edellyttää, että valtio sitoutuu pysyvään ja nousujohteiseen rahoitukseen seulonnoista aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Seulontojen vaikutus syövänhoidosta aiheutuvien kustannusten alenemiseen (ennalta estetyt syövät ja laajalle levinneiden syöpien määrän vähenemä) tulevat näkyviin vasta vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Näin ollen tätä laskennallista säästöä ei voida käyttää valtion seulonnoista kunnille maksaman korvaustason pienentämiseen.

Seulontojen toteuttaminen yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa vaatii riittävän ja ammattitaitoisen henkilökuntaresurssin kaikissa sairaanhoitopiireissä.

Kuntaliitto toivoo, että sosiaali- ja terveysministeriö kiinnittää huomiota erityisesti paksusuolentähystyksiä suorittavien erikoislääkäreiden koulutusmäärien kehitykseen siten, etteivät viiveet jatkotutkimuksiin pääsyssä eriydy maamme eri osissa.

Suomen Kuntaliitto ry

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveysasiat

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.