
- kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittäminen ja johtaminen
Kumpi malleista soveltuu mielestänne paremmin uudistuksen lähtökohdaksi?
Valinta:
A - Tasapainoinen tulevaisuus, perustelu: [Esitetyistä vaihtoehdoista tämä suuntaa selkeämmin avustuksia siihen suuntaan, mihin rahoittaja haluaa kohdentaa toimintaa ja painotuksia. Mallin hyvä puoli on pitkäjänteisyys, mikä osaltaan selkiyttää kokonaisuutta ja myös lisää ennakoitavuutta avustuksen saajien toiminnassa.]
Ovatko esitetyt teemat edustamasi organisaation näkökulmasta perusteltuja?
Tämän hetkisten hyvinvointihaasteiden näkökulmasta painopisteet ovat perusteltuja. Ne ovat pitkälti samansuuntaisia esimerkiksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen määrärahojen kanssa. Osaltaan tämä vaatinee koordinaatiota sen suhteen, miten näistä saman suuntaisilla painopisteillä olevien avustusten osalta varmistetaan niiden yhteensovittaminen. Esitetyt painopisteet tukevat ja täydentävät esimerkiksi kunnille kuuluvan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta ja ovat myös kuntanäkökulmasta tarkasteltuna asioita, joista on lisäarvoa hyvinvointialueiden toimintaan.
Arvionne teema-alueiden tärkeydestä asteikolla 1-5 (1= tärkein, 5 = vähiten tärkeä); Käytä kutakin vaihtoehtoa vain kerran seuraavissa kysymyksissä.A) Lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin lisääminen
1. Tärkein
Arvionne teema-alueiden tärkeydestä asteikolla 1-5 (1= tärkein, 5 = vähiten tärkeä)B) ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen
2. Toiseksi tärkein
Arvionne teema-alueiden tärkeydestä asteikolla 1-5 (1= tärkein, 5 = vähiten tärkeä)C) mielenterveyden edistäminen
4. Neljänneksi tärkein
Arvionne teema-alueiden tärkeydestä asteikolla 1-5 (1= tärkein, 5 = vähiten tärkeä)D) yksinäisyyden vähentäminen ja osallisuuden vahvistaminen
3. Kolmanneksi tärkein
Arvionne teema-alueiden tärkeydestä asteikolla 1-5 (1= tärkein, 5 = vähiten tärkeä)E) Väestöterveyden edistäminen ja kansansairauksien ehkäisy
5. Vähiten tärkeä
Kyllä
Teemojen määrittelyn osalta alueellisilla hyvinvointikertomuksilla ja niistä tehdyillä havainnoilla voisi olla merkittävä rooli painopisteitä määriteltäessä. Lisäksi etenkin kaupunkiseutujen osalta maahanmuuton ja kotoutumisen (ml. työllisyys, turvallisuus) painotukset olisi hyvä huomioida painopisteiden osalta. Näitä voidaan toki painottaa myös esitettyjen painopisteiden sisällä tai mahdollisten alueellisten painotusten osalta.
Kuntaliitto pitää hyvänä, että STEA-avustusten kokonaisuutta on uudessa tilanteessa selvitetty, sen laatimiseen on ollut mahdollista laajasti osallistua ja sen johtopäätökset ovat selkeitä. Kuntien kannalta on tärkeää havaita järjestökentän merkitys niin kuntien kuin hyvinvointialueiden kumppanina. Esityksessä on tuotu rohkeasti esiin painopisteiden valinta, joka kohdentaisi avustustoimintaa hyväksyttyjen strategisten painopisteiden suuntaan. Myös lisääntyvä pitkäjänteisyys on kaikkien kannalta hyvä asia. On selvää, että mahdollisten painopisteiden valinta kaventaa nykyistä avustusta saavien toimijoiden määrää ja lisännee painetta esimerkiksi kuntien suuntaan avustustoiminnalle. Mikäli tämän tyyppiseen ratkaisuun päädytään, on tarpeen tarkastella STEA-avustusten suhdetta muihin valtionavustuksiin. Lisäksi on tärkeää huomioida joustavuus tilanteissa, joissa toimintaympäristössä tapahtuu nopeita muutoksia (esim. pandemia tms.) ja tarvitaan joustoa esimerkiksi valittujen painopisteiden osalta.
SUOMEN KUNTALIITTO
Sami Niemi
erityisasiantuntija
Webinaarisarjassa käsitellään vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä koskevia teemoja, kuten liikunta-, nuoriso-, kulttuuri-, ja kirjastopalveluita sekä hyvinvointiasioita.
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää