InnoSI - Innovatiivinen Sosiaalinen Investointi

Interaktiivinen ennakointiopas

Signaaleista tulevaisuustarinoihin

Signaaleista tulevaisuustarinoihin -käsikirjassa kerrotaan ennakoinnin ajattelu- ja toimintatapojen lisäksi lyhyin videoin ennakointiprosessin kolmen eri vaiheen, Luotaaminen, merkityksellistäminen ja haltuunotto, toteutusvinkkejä; esitellään muutosajureita ja trendikortteja hyvinvointiennakoinnin ja sosiaalisten investointien näkökulmasta ja kerrotaan neljä ihmislähtöistä tulevaisuustarinaa vuonna 2027.

Opas on toteutettu 10 EU-maan yhteisessä Horisontti 2020-rahoitteisessa InnoSI-hankkeessa yhdessä Turun amk:n kanssa.

Oppaat verkkokaupasssa:
Signaaleista tulevaisuustarinoihin
From signals to future stories

Signaaleista tulevaisuustarinoihin -käsikirjaan sisältyy neljä ihmislähtöistä tulevaisuustarinaa vuodelle 2027. Alla lyhennelmät tarinoista sekä alla liitteenä persoonakortit.

Tarinat kertovat Vilhon (81 vuotta), Heidin (50 vuotta), Lauran (29 vuotta) ja Assimin (38 vuotta) arjesta ja hyvinvoinnista vuonna 2027.

Vilho 81, kertoo elämästään vuonna 2027

Vilho asuu yhä itsenäisesti ja pärjää arjessa naapuriperheen tukemana. Markkinoille tullut uusi lääke on hidastanut Alzheimerin etenemistä.

Arkisin Vilho nauttii aamiaisen naapuriperheen luona ja valvoo naapuriperheen lapsia ennen heidän kouluun lähtöä. Omaan perheeseensä Vilho pitää yhteyttä pääasiassa virtuaalisesti, mikä on helppoa nykyisten superälykkäiden, ääniohjattujen laitteiden avulla. Viikoittainen virtuaaliperheateria kokoaa sukupolvet yhteen ja rupattelutuokio ylläpitää ulkomailla asuvien lastenlasten suomenkielen taitoa.

Lue lisää Viljosta pian ilmestyvästä Interaktiivisesta ennakointioppaasta.

Heidi, 50, kertoo elämästään vuonna 2027

Heidin työura sai merkittävän käänteen, kun digitalisaatioon ja dataan liittyvät eettiset ja juridiset kysymykset ja virtuaaliulottuvuuden ihmisoikeudet nousivat poliittiseen keskusteluun. Hänellä on monia tulonlähteitä, kuten osa-aikainen juristin tehtävä globaalissa ihmisoikeusjärjestössä, kansallisia julkisen sektorin konsulttiprojekteja ja oma yritys, joka tarjoaa juridista verkkoneuvontaa. Työ on sirpaleista, mutta Heidille on tärkeää, että hän voi tehdä omien arvojensa mukaista työtä joustavasti.

Heidi perheineen asuu energianeutraalissa ekotalossa, jonka ulkoverhoilussa ja kattomateriaaleissa hyödynnetään uusinta aurinkoenergiatekniikkaa. Talossa on erillinen äänieristetty työtila yötöiden vuoksi, sillä Heidi ja hänen miehensä työskentelevät molemmat osin kotoa käsin. Nykyään kirurgi voi hoitaa joitakin rutiinileikkauksia etäohjauksen avulla.

Lue Heidistä pian ilmestyvästä Interaktiivisesta ennakointioppaasta.

Laura, 29, kertoo elämästään vuonna 2027

Laura työllistää itsensä ekologisen vaatemalliston kotikutsumyyjänä ja pyörittää miehensä kanssa eläinhoitolaa. Harvaanasutulla maaseudulla hyvätuloiset paluumuuttaja-eläkeläiset ovat heidän toimeentulonsa mahdollistajia. Lauran aviomies toimii mökkitalkkarina ja pakettikuriirina. Perustulomalli tasaa heidän tulojensa kausivaihtelua.

Laura asuu joukkorahoituksella perustetussa yhteisöllisessä perhekylässä. Yhteisöllisessä kylässä esimerkiksi arkiruokailu perustuu jakamistalouteen ja osa ruoasta myös tuotetaan itse. Vakiasutuksen lisäksi perhekylä tarjoaa kesäaikaan majoituspaikkoja marjanpoimijoille/kausityöntekijöille ja talvella tiloissa järjestetään pitkäaikaisretriittejä.

Lue Lisää Laurasta pian ilmestyvästä Interaktiivisesta ennakointioppaasta.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Ilmoittaudu kuntien hyvinvointiseminaariin!

Kevään innostavin HYTE-tapahtuma on Kuntien hyvinvointiseminaari, jonka teemana on tänä vuonna elinympäristö hyvinvoinnin lähteenä.

Maksuton tilaisuus järjestetään Kuntatalolla Helsingissä tiistaina 14.5. klo 9.30-15.30.

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit