Ajankohtaista ODA -hankkeesta

kaksi naista keskustelevat

Puolivälin krouvi

ODA-projekti on edennyt jo puoleen väliin. Paljon on jo tehty, mutta tekemistä kyllä vielä riittää. Projektin keskeisin tavoite, entistä asiakaslähtöisemmät ja vaikuttavammat sote-palvelut, on konkretisoitunut jo useissa projektiin valituissa hoito- ja palveluprosesseissa. Ennen kuin sähköisiä palveluita otetaan osaksi prosesseja, orrganisaatioiden täytyy pystyä osoittamaan muutoskyvykkyytensä mm. tunnistamalla nykyprosessin ongelmat ja asettamalla tavoitteen, johon pyrkivät sekä kuvaamaan, millaisilla muutoksilla tavoitteeseen päästään. Niin hyviä kuin uskomme tulevien ODA-palvelujen olevan, sähköiset palvelut eivät muuta prosesseja asiakaslähtöisiksi, vaan muutos on tehtävä ihan hartiavoimin.

Samaan aikaan, kun tiimit ovat tehneet prosessimuutoksia, sovelluskehitystiimimme on urakoinut yli 1300 tehtävää ja ODA:n minimitoteutus, hengitystieinfektion oirearvio, on pian lähdössä testaukseen. Minimituotteen konseptikuvaukseen voi tutustua GitHubissa: https://github.com/omahoito/definitions/blob/master/sketch-wireframes/MVP%20Konsepti%20Dokumentointi.pdf

ODA-palvelukokonaisuuden kehittämisen ketterä vaihe on alkanut ja uusia pilotteja käynnistyy tulevan syksyn aikana joka kuukausi. Pilotointiajan lopussa tehtäviä lopullisia tuotantopäätöksiä ohjaa vaikuttavuuden arviointi, jota tehdään pilottien rinnalla. Tässä tehtävässä meitä auttaa eSotet-tutkimusverkosto, jota olemme yhdessä Virtuaalisairaala-hankkeen kanssa olleet perustamassa.

Voimme myös iloisina todeta, että yhteistyö Kelan kanssa on konkretisoitunut siten, että ODA-projektissa valmistuva sähköinen palvelukokonaisuus tullaan julkaisemaan osana Kanta-palveluja. Kanta-palvelut on monille suomalaisille hyvin tuttu ja luotettava brändi. Omakanta-palvelussa voi jo nyt mm. uusia reseptejä ja tarkistaa saapuneita laboratoriotuloksia ja kohta tehdä myös vaikkapa oirearvion tai hyvinvointitarkastuksen. Olemme käynnistäneet yhdessä Kelan asiantuntijoiden kanssa suunnittelutyön siitä, miten ODA:n palvelukokonaisuus istuu osaksi Kanta-palveluja sekä millä tavalla tulemme viestimään näistä uusista palveluista, joita pikkuhiljaa voidaan laajentaa suuremman joukon käytettäväksi.

Kesälaitumet alkavat siintää jo monien silmissä ja akkujen lataaminen tuleekin todella tarpeeseen, sillä tulevasta syksystä tulee varmasti kiireinen. Edessä on niin myötä kuin vastoinkäymisiä. Molemmat kuuluvat kehittämiseen ja uudistumiseen. Haluamme toivottaa kaikille oikein hyvää ja rentouttavaa kesää!