Miten varautua tietoturvauhkiin? Tietoa ja oppeja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudaan kohdistuneesta kyberhyökkäyksestä

Webinaarimainos 10.3.2023

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Teams-webinaari
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudaan kohdistui vakava kyberhyökkäys viime marraskuun lopussa. ICT-ympäristöön kohdistuneen hyökkäyksen johdosta varotoimenpiteenä verkko- ja palvelin yhteydet suljettiin lisävahinkojen rajoittamiseksi. Tilannetta johtamaan perustettiin poikkeustilaryhmä.

Kuntaliiton järjestämässä webinaarissa kuullaan kyberhyökkäyksen aiheuttaman tilanteen etenemisestä teknisen kokonaisuuden ja toiminnan kannalta sekä kriisitilanteen johtamisesta. Keudan edustajat kertovat mikä rooli eri toimijoilla sisäisesti oli ja keitä eri kumppaneita työhön osallistui. Puheenvuoroissa käsitellään myös tilanteesta toipumisen vaiheita. Webinaarissa kuullaan lisäksi asiantuntijapuheenvuoro Kyberturvallisuuskeskuksesta.

Tilaisuus on kohdennettu ammatillisen koulutuksen järjestäjien johtajille, tietoturvavastaaville ja muille teemasta kiinnostuneille.

Ohjelma:

”Kun tulee kyberhyökkäys - kenelle sä soitat?” Huomioita digitaalisesta turvallisuudesta
Elisa Kettunen, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

Kyberturvallisuuskeskuksen rooli Suomen kriittisen infrastruktuurin ja digitaalisen yhteiskunnan tukena
Jere Finne, erityisasiantuntija, kunta-alan toimialavastaava, Kyberturvallisuuskeskus

Kyberhyökkäys Keudassa - hyökkäys, toipuminen ja opit
Timo Hakkarainen, operatiivinen johtaja, Veli-Heikki Anttolainen, tietohallintopäällikkö ja Riikka-Maria Yli-Suomu, kuntayhtymän johtaja, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda

Kysymyksiä ja keskustelua

Webinaarin puheenjohtajana toimii Essi Ratia, asiantuntija, Kuntaliitto

Tilaisuudesta ei tehdä tallennetta. Julkaistavissa olevat esitysmateriaalit lisätään jälkikäteen tälle tapahtumasivulle.

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan tiedote 10.3.2023: Keudan loppuraportti kyberhyökkäyksestä on valmistunut