Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Digipalvelut ja kuntayhteistyö + yritysesimerkit -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Lisää tietoa teemaviikosta digiviikon pääsivulla: Kuntien digiviikko | Kuntaliitto.fi

Tapahtuman Teams-linkki löytyy tapahtuman tietolaatikon yhteydestä yllä! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Digipalvelut ja kuntayhteistyö

Puheenjohtajana Elisa Kettunen, kehittämispäällikkö

9.00-9.05 Tilaisuuden avaus
Elisa Kettunen, puheenjohtaja

9.05-9.25 Digiverkostohanke 2 -esittely
Toni Auvinen, johtava konsultti, FCG Finnish Consulting Group

• Digiverkostohanke on Kuntaliiton ja FCG:n yhteisesti toteuttama vertaishanke, joka on suunnattu kunnille, jotka kaipaavat tukea ja verkostoja digitalisaation edistämiseen. Kyseessä on vajaan vuoden kestävä kokonaisuus, joka sisältää verkostolle yhteisiä ja kuntakohtaista toimenpiteitä. Tässä puheenvuorossa esitellään hankkeen alkamassa olevaa toista kierrosta.

9.25-10.10 Ennakoivat palvelut - mitä ne mahdollistavat ja mitä haasteita niiden tuottamisessa on?
Pasi Rautio, palvelupäällikkö, Helsingin kaupunki

• Puheenvuoro käsittelee Helsingin käynnistämää ennakoivien palveluiden kaupunkitasoista kehittämisprojektia, jossa digikehittäjät, palvelut ja palvelumuotoilijat yhdessä työstävät ennakoivien palveluiden kehittämistä. Projektissa opitaan tunnistamaan mitä ennakoivuus tarkoittaa niin palvelun, prosessin kuin digitalisoinninkin näkökulmasta, tunnistetaan ennakoivien palveluiden mahdollisuuksia eri palveluissa ja ratkotaan dataan ja lainsäädännön reunaehtoihin liittyviä kysymyksiä. Projekti tuottaa keväällä 2024 tiekartan kaupungin ennakoivien palveluiden kehittämiseen, käynnistää pilottiprojekteja eri toimialoilla, tunnistaa lainsäädännön reunaehtoja ja muutostarpeita sekä kehittää ennakoivien palveluiden osaamista organisaatiossa.

10.10-10.55 Yhdeksän kunnan yhteinen malli ICT-palveluiden tuottamiseen
Maria Nikkilä, johtaja, Tampereen kaupunki
Jani Alakoski, Tampereen kehyskuntien tietohallintojohtaja

• Tampereen kaupunkiseutu on tehnyt yhteisen ICT-strategian vuoteen 2040, ja rakentaa uudenlaista digitalisaatioyhteistyötä yli kuntarajojen. Puheenvuorossa esitellään ajatuksia, ideoita ja konkretiaa siitä, mitä kuntayhteistyö digiasioissa voi käytännössä olla -  kuka 9 kunnan mallissa tekee ja mitä, ja miten tämä on saatu toimimaan?

10.55-11.00 Tauko

Digitaaliset palvelut - yritysesimerkit

11.00-11.20 Avoimen lähdekoodin PaaS-ratkaisu kunnan tarjoaminen palvelujen digitalisointiin
Mika Lindholm, operatiivinen johtaja, ReSyS/DigiExpress

• DigiExpress on uuden sukupolven avoimen lähdekoodin PaaS-ratkaisu kunnan tarjoaminen palvelujen digitalisointiin.  Puheenvuorossa esitellään ratkaisua erityisesti kunnan digitalisoinnista ja taloudesta vastaavia päätöksentekijöitä ajatellen ja se toimii myös esimerkkinä kunnan digikehittämisestä.

11.20-11.40 Digitaalisten liikuntapelien avulla lisää liikuntaa kuntaomisteisiin tiloihin ja pieniinkin neliöihin
Kari Kyllönen, myynti- ja liiketoimintapäällikkö, CSE Simulation Oy
Janne Laamanen, liikuntapalvelupäällikkö, Limingan kunta

• Esityksessä kerrotaan, kuinka kunnassa ollaan hyödynnetty liikuntapelaamista eri tahojen yhteistyössä jo useiden vuosien ajan. CSE Simulationin asiakkaita ovat mm. koulut esiopetuksesta korkea-asteelle, kirjastot, nuorisotalot, monitoimitalot, uimahallit ja muut monentyyppiset liikuntatilat. Liikuntapelejä siis hyödyntävät liikuntapaikat, mutta myös monet muut tilat, joissa halutaan edistää kuntalaisten aktiivisuutta ja hyvinvointia.

11.40-11.50 Aikaa kysymyksille ja loppusanat
Elisa Kettunen, puheenjohtaja

11.50 Tilaisuus päättyy

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.