Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Digipedagogiikka ja kouluympäristö -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Teams (linkki tulee tähän myöhemmin)
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Tapahtuman Teams-linkki julkaistaan tällä sivulla myöhemmin! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Digipedagogiikka ja kouluympäristö

9.45-9.50 Tilaisuuden avaus

9.50-10.15 Digipedagogiikan strategia Ylivieskan kaupungin kouluille
Terhi Mustakangas, KTL, opetuksen kehittämiskoordinaattori, amk-opettaja, Ylivieskan kaupunki

• Puheenvuorossa esitellään otsikon mukaisesti digipedagogiikan strategiaa Ylivieskan kouluille. Aihe on lähtenyt UPEA-koulutuskokonaisuudesta (uuden pedagogisen digiosaamisen johtaminen -koulutushanke) ja uutta strategiaa on työstetty rinnakkain opintojen kanssa. Syksyllä 2024 toteutetaan kehittämiskokeiluja.

10.15-10.40 Digitaalisen pedagogiikan kehittäminen tiimiorganisaatiossa: case-esimerkkinä tekoälyn jalkauttaminen
Jenni Kuhta, digitaalisen pedagogiikan asiantuntija, opettaja, Helsingin kaupunki, Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Saija Leiding, digitaalisen pedagogiikan asiantuntija, lehtori, Helsingin kaupunki, Stadin ammatti- ja aikuisopisto

• Esityksessä kerrotaan tavoista, joilla digitaalista osaamista on Stadin ammatti- ja aikuisopistossa kehitetty - millaisin menetelmin on saatu parhaita tuloksia ja millaisia innovatiivisia toimintamalleja on kokeiltu. Case-esimerkkinä käydään läpi, miten henkilöstöä on koulutettu tekoälyn perusteisiin ja sen hyödyntämiseen. Puheenvuorossa esitetään myös, miten tekoälyä on jalkautettu sekä tietotyöhön että opetukseen ja taustoitetaan kehittämismallin rakennetta tiimiorganisaatiossa.

10.40-10.45 Tauko

10.45-11.10 Oppimisyhteisön turvallisuus ja hyvinvointi someaikakaudella – Miten Someturva tukee kouluja ja oppilaitoksia?
Kaisa Rissanen, verkkohäirinnän ensiapuyksikön johtaja, Someturva

• Someturva on matalan kynnyksen asiantuntijapalvelu, jonka kautta lapset ja nuoret sekä oppimisyhteisön ammattilaiset voivat pyytää apua someen liittyviin kiusaamis- ja häirintätilanteisiin. Apua saa verkkohäirinnän ensiapuyksiköltä, jonka asiantuntijoina toimii someen erikoistuneita sosiaalipsykologeja, juristeja ja psykologeja. Tässä esityksessä kerrotaan, miten Someturvan asiantuntijatiimi on tukenut koulujen ja oppilaitosten turvallisuutta sekä hyvinvointia. Miten some ja siellä tapahtuva rikollisuus uhkaa koulujen turvallisuutta ja miten kouluyhteisössä voidaan ennaltaehkäistä sekä puuttua somen lieveilmiöihin?

11.10-11.35 Opeta ohjelmointia super helposti! Kodareiden koodausopetusvideot ala- ja yläkoulun opettajille
Suvi Syrjäläinen, toimitusjohtaja, Koodikaverit Oy

• Ohjelmoinnin opettaminen on kuulunut koulujen opetussuunnitelmaan jo kahdeksan vuoden ajan, mutta sen opettaminen on jäänyt kouluissa opettamatta. Syynä tähän on, etteivät opettajat osaa sitä opettaa eikä heillä ole aikaa tai taitoa opetella. Puheenvuorossa esitellään Kodareiden koodausopetusvideoita, jotka helpottavat ala- tai yläkoulun oppimäärän opettamista siten, ettei opettajalta kulu videomateriaalin ennakkoperehtymiseen tuntia paria pidempään. Opetusvideot opettavat ohjelmoinnin alkeet luokan kanssa läpikäytäessä samalla opettajalle.

11.35-11.45 Aikaa keskustelulle ja loppusanat

11.45 Tilaisuus päättyy

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.