Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Digiturvan ajankohtaisohjelma -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Teams
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Lisää tietoa teemaviikosta digiviikon pääsivulla: Kuntien digiviikko | Kuntaliitto.fi

Tapahtuman Teams-linkki löytyy tapahtuman tietolaatikon yhteydestä yllä! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Digiturvan ajankohtaisohjelma -kokonaisuus

9.00-10.30 Vaikuttava ja toimintaa tukeva digiturvajohtaminen kunnissa -paneelikeskustelu

• Tilaisuus toteutetaan paneelikeskusteluna, jonka teemana on vaikuttava ja toimintaa tukeva digiturvajohtaminen kunnissa. Paneelissa pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä:

Mitä ovat kunnan digiturvajohtamisen odotukset ja edellytykset?
    Miten johto osallistetaan digiturva-asioihin?
    Miten digiturvan varmistaminen saadaan sujuvasti osaksi palveluntuotantoa kuntakonsernissa ja sen toimialoilla?

Panelistit:
Miia Heiniluoto, tietohallintopäällikkö, Lappeenrannan kaupunki
Kari Nykänen, tietoturvapäällikkö, Oulun kaupunki
Marko Malvisto, talousjohtaja, Halsuan kunta
Heli Helminen, tietohallintopäällikkö, Jämsän kaupunki

10.30-11.30 Digiturvan merkittävä tasonnosto seudullista yhteistyötä hyödyntäen - 3T foorumi Pohjois-Pohjanmaan alueen digiturvan johtamisen ja kehittämisen ytimessä

• Puheenvuorossa esitellään kuntien välisen alueellisen 3T-foorumin toimintaa (3T= Tietoturva, tietosuoja ja tiedonhallinta.) Foorumin tavoitteena on harmonisoida alueellista tietoturvan, tietosuojan ja tiedonhallinnan kehittämistä. Yhteistyö on auttanut tarkentamaan kansallisen tason uhkakuvaa suhteessa alueen erityispiirteisiin. Foorumi on mahdollistanut yhteisen alueellisen toimintakulttuurin ja kielen kehittyminen. Puheenvuorossa esitellään esimerkki alueellisesta yhteistyöratkaisusta, jonka avulla muutkin alueet voivat kehittää omaa digikehittämistyötään ja yhteistyökulttuuriaan.

Puhujana:
Tomi Isohanni, Tietoturva-asiantuntija ja tietoturvapalveluiden palvelupäällikkö, Joki ICT Oy
Juha Matilainen, tietohallintojohtaja, Kalajoen kaupunki

11.30-12.30 LOUNASTAUKO

12.30-13.30 Pilvipalveluiden tietosuojan tuki - Cirrus hankkeen tulokset ja niiden hyödyntäminen käytännön tasolla kunnan pilvipalveluhankinnoissa ja yhteishankinnoissa

• Cirrus-hankkeen tuloksia esitellään näkökulmasta, joka antaa isoille ja pienille kunnille tukea ja ajatuksia Cirrus hankkeen kautta pilvipalveluiden hankintoihin ja hyödyntämiseen. Tilaisuudessa on varattu aikaa myös keskustelulle.

Puhujina:
Kirsi Janhunen, hankepäällikkö, DigiFinland
Jyri Vuorikallio, erityisasiantuntija, Valtiovarainministeriö

13.30-14.00 Miten mahdollistaa tehokas ja nopea hälyttäminen ja viestintä henkilöstölle digiturvan häiriötilanteissa? - Secappin sovellus nopean ja onnistuneen häiriötilanneviestinnän mahdollistajana

• Esityksessä käsitellään, miten Secapp auttaa kuntia koordinoimaan toimiaan tehokkaasti poikkeustilanteissa. Luvassa on konkreettisia esimerkkejä siitä, miten alusta on auttanut eri kuntia Suomessa parantamaan niiden valmiussuunnitelmia ja kriisiviestintää. Kyseessä voi olla vesihuoltoon liittyvä häiriö, väkivaltatilanne koulussa, kuntaan kohdistuva kyberhyökkäys tai pandemian aikainen viestintä ja johtaminen. Puheenvuorossa keskitytään erityisesti siihen, miten Secappin ominaisuudet, kuten monikanavainen hälyttäminen, reaaliaikainen tilannetieto ja viestintä usean organisaation kesken, tukevat kuntien päätöksentekoa ja operatiivista toimintaa kriittisissä tilanteissa.

Puhujana:
Aleksi Aaltonen, Solutions Sales & Expertise Director, Secapp Oy

Puheenjohtajana Martti Setälä, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.