Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Keskiviikon live-päivä: Osaaminen, digikyvykkyys ja digituki -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumapaikka
Kuntatalo
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Keskiviikon koko ohjelma: Digiviikko: Keskiviikon live-päivän koko ohjelma | Kuntaliitto.fi

Tähän tapahtumaan pyydetään ilmoittautumista. Ilmoittautumiset viimeistään 21.5.2024. Ilmoittaudu mukaan täällä: https://link.webropolsurveys.com/S/294F9D72BD398CC5

Keskiviikon livepäivän rinnakkaissessio

Kuntatalon osoite: Toinen linja 14

Julkisen liikenteen yhteydet: Bussi 23 pysähtyy Kuntatalon edessä. Reitti kulkee sekä Pasilan suunnasta että keskustasta rautatieasemasta. Muut yhteydet HSL reittioppaasta.

Klo 13.00-16.00 Teema: Osaaminen, digikyvykkyys ja digituki

Puheenjohtajana Elisa Kettunen, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

Klo 13.00-13.05 Tilaisuuden avaus
Elisa Kettunen, puheenjohtaja

Klo 13.05-13.25 Digiakatemia 2.0 – miten kunnan henkilöstö digitalisaation muutososaajaksi vuodessa?
Ilkka Manninen, tietohallintojohtaja, Pori
Hanna Kiviranta, lehtori, projektipäällikkö, Satakunnan Ammattikorkeakoulu

• Digiakatemiassa koulutetaan kaupungin henkilöstöstä digitalisaation osaajia (digital champions), jotka pystyvät omissa organisaatioissaan viemään läpi digitalisaatiohankkeita ja tukemaan digitalisaation käytännön toteutusta kaupungeissa. Digiakatemian tavoitteena on tukea organisaation käytännön prosesseja ymmärtävää henkilöstöä ja antaa heille työvälineitä ja rohkeutta digitalisaation läpiviemiseen. Digiakatemiassa koulutettavista osaajista ei kouluteta tietotekniikan ammattilaisia, vaan ennemminkin organisaation sisäisiä muutosjohtajia, jotka toteuttavat organisaation johdon strategisia linjauksia ja tukevat mm. tietohallinnon toimintaa.

Klo 13.25-13.50 Malli digituen antajan osaamisen kehittämiseen ja tunnistamiseen
Mirva Gullman, erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto
Minna Piirainen, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto

• Kunnilta edellytetään hallintolain 8 §:n perusteella opastamista tarjoamiensa digipalveluiden käytössä.
    Kuntien työntekijät tarvitsevat osaamista digipalveluiden käytön opastamiseen eli digituen antajana toimimiseen. Osa työntekijöistä saattaa tarvita vahvistusta oman osaamisensa riittävyydestä, kun kyse on digipalveluista. Digi- ja väestötietoviraston digituki-palvelussa on tuotettu malli digituen antajan osaamisen kehittämiseen ja tunnistamiseen, jota tässä puheenvuorossa esitellään.

Klo 13.50-14.15 Digiopastuspalvelut kuntalaisten äärelle
Katariina Terävä, osallisuuskoordinaattori, Kouvolan kaupunki

• Kouvolan kaupunki on halunnut edistää digiopastusten löydettävyyttä tarjoamalla maksutonta lähi digineuvontaa matalan kynnyksen kuntalaisten käyntipaikoissa - yhteisötiloissa ja lähikirjastoissa. Puheenvuoro on esimerkki kunnan digikehittämisestä.

Klo 14.15-14.45 Kahvitauko ja tutustumista näyttelyyn

3. kerros, B-siipi

Klo 14.45-15.10  Henkilöstön digiosaamisen kehittäminen kuntien ja hankkeiden yhteistyöllä
Elina Honkaselkä, projektipäällikkö, Vahva osaaminen osaksi arkeamme -hanke, Joensuun kaupunki
Heidi Niemelä, projektipäällikkö, Digihelppi-hanke, Liminka
Anni Lampinen, projektiasiantintija, Vahva osaaminen osaksi arkeamme -hanke, Joensuu
Nea Tuomaala, projektikoordinaattori, Digihelppi-hanke, Tyrnävä

• Esityksessä kerrotaan Vahva osaaminen osaksi arkeamme ja Digihelppi -hankkeista, joissa on kehitetty kuntien työntekijöiden digiosaamista kaikkiaan kahdeksan kunnan alueella syksystä 2022 alkaen. Hankkeissa on tehty tiivistä yhteistyötä jakamalla kokemuksia ja tukemalla toisia käynnistymisestä saakka. Tehtyjä havaintoja on lähdetty taklaamaan konkreettisilla toimenpiteillä, joilla henkilöstön digiosaamista voidaan kehittää pienillä toimenpiteillä.

15.10-15.35 Digimentorointiohjelma Kouvolan kaupungin työntekijöille
Katariina Terävä, osallisuuskoordinaattori, Kouvolan kaupunki

• Kouvolan kaupungissa on otettu työntekijöiden digitaitojen sparraaminen pöydälle. Esityksessä kerrotaan keinoja, joilla kaupungin työntekijöiden digitaitoja ja nopean digiavun saamista kollegalta on kehitetty. Koulutetut digimentorit osaavat myös nostaa tarvittavia kehitystarpeita yksiköstään tietohallinnon tiedoksi.

15.35-16.00 Aimoa Luottamushenkilöt -palvelu
Sirpa Pajula, kehittämispäällikkö, Eduix Oy

• Tässä puheenvuorossa esitellään, miten Aimoa Luottamushenkilöt -palvelua voi käyttää helpottamaan tietojen ylläpidon haasteita. Sen avulla kuntien, hyvinvointialueiden ja maakuntaliittojen lakisääteisiä velvoitteita voi toteuttaa käyttäjäystävällisellä tavalla. Palvelu toimii esimerkkinä luottamushenkilöiden työtä yksinkertaistavasta digitaalisesta ratkaisusta.

16.00 Tilaisuus päättyy

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.