Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Keskiviikon live-päivä: Tekoäly ja tiedolla johtaminen -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumapaikka
Kuntatalo
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Keskiviikon koko ohjelma: Digiviikko: Keskiviikon live-päivän koko ohjelma | Kuntaliitto.fi

Tähän tapahtumaan pyydetään ilmoittautumista. Ilmoittautumiset viimeistään 21.5.2024. Ilmoittaudu mukaan täällä: https://link.webropolsurveys.com/S/294F9D72BD398CC5

Keskiviikon livepäivän rinnakkaissessio

Kuntatalon osoite: Toinen linja 14

Julkisen liikenteen yhteydet: Bussi 23 pysähtyy Kuntatalon edessä. Reitti kulkee sekä Pasilan suunnasta että keskustasta rautatieasemasta. Muut yhteydet HSL reittioppaasta.

Klo 13.00-16.00 Teema: Tekoäly ja tiedolla johtaminen

Puheenjohtajana Martti Setälä, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

13.00 Tilaisuuden avaus
Martti Setälä, puheenjohtaja

13.00-13.25 Koneen murtamia maailmoja – skenaarioita tekoälyn vaikuttamista todellisuuksista
Annastina Haapasaari, projektipäällikkö, Nordic West Office
Alku Sirén, johtava neuvonantaja, Miltton & Nordic West Office

• Millaisia kauaskantoisempia sosiaalisia, kulttuurisia, yhteiskunnallisia ja jopa geopoliittisia muutoksia tekoäly voi saada aikaan? Puheenvuoro pohjaa Milttonin ja Nordic West Officen teknologian kehitykseen ja globaaleihin megatrendeihin liittyvään skenaariotyöhön, jonka yhteistyökumppaneina ovat toimineet McKinsey, VTT, Microsoft ja Avanade. Lisäksi hankkeessa on ollut mukana kymmenen suomalaista organisaatiota eri toimialoilta, mukaan lukien YLE, puolustusministeriö ja CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation. Skenaariot kehystävät tekoälymurroksen uudella, yllätyksellisellä ja taatusti ajatuksia herättävällä tavalla.

13.25-13.50 Kuntasektorin tietojohtaminen + case-esimerkki
Mikael Vakkari, Senior Data Advisor, Solita

• Puheenvuorossa esitellään tietojohtamisen peruselementit; tiedon johtaminen ja tiedolla johtaminen. Miten ja millä toimenpiteillä kunta voi hyödyntää tehokkaammin tietoa toiminnan ja talouden suunnittelussa, kunnan vuosikello huomioiden? Case-esimerkkinä toiminnan ja talouden suunnittelun sekä siihen liittyvän päätöksenteon tukeminen datalla / analytiikalla.

13.50-14.15 Kuntalaisten mielipiteet tiedolla johtamisen tukena ja tekoälyn hyödyntäminen
Mirkka Tapanainen, Customer Success Manager, Etuma

• Esityksessä käydään läpi, miten jatkuvaa palautetta ja kyselytutkimuksia analysoidaan ja hyödynnetään kunnissa, jotka ovat jo ottaneet tekoälypohjaisen ratkaisun käyttöön. Tehokas ja kattava palautteen hyödyntäminen tekoälyn avulla kuntalaisten kuuntelussa ja osallistamisessa auttaa erityisesti sellaisia henkilöitä, joiden toimenkuvaan kuuluu kunnan kehittäminen tiedon pohjalta.  Näin myös päätöksenteon tuki ja palvelujen kehittäminen perustuu todellisiin tarpeisiin.

Klo 14.15-14.45 Kahvitauko ja tutustumista näyttelyyn

3. kerros, B-siipi

14.45-15.05 Tietosuojalainsäädännön ja tekoälyasetuksen vaatimustenmukaisuuden arviointi
Heikki Tolvanen, CIPP/E, CIMP, CIPT & FIP, PrivacyDesigner Oy

• PrivacyDesignerin ratkaisut tuottavat tietosuojan vaikutustenarvoinnista sellaisen, joka käytännössä ja konkreettisesti vastaa tietosuojan vaikutustenarviointia sekä opastaa rekisterinpitäjiä sen osalta, mitä käytännön toimia kyseisen teknologian käyttöönottoon liittyy. Jokaisen sovelluksen ja teknologian osalta laaditaan tarkan tietotyyppikohtaisen tietovirtakuvauksen, riskit ja organisaatiokohtaisen riskiarvion. Puheenvuorossa esitellään PrivacyDesingerin ratkaisuja.

15.05-15.30 Tuoteajattelu tiedolla johtamisen kehittämisessä: case Tuusula
Pontus Mauno, senior data & AI consultant, Futurice
Timo von Behr, kehittämis- ja digijohtaja, Tuusulan kunta

• Tuusulan kunta on keskittynyt yhteistyössä Futuricen kanssa kehittämään ratkaisuja sähköiseen asiointiin, tiedolla johtamiseen ja data-alustoihin. Tämä edellyttää vahvaa tuoteomistajan roolia, jotta teknologian hyödyt voidaan todella integroida osaksi organisaation toimintaa. Puheenvuorossa esitellään yhteisen digikehittämisen tuloksia, oivalluksia ja käytännön ratkaisuja.

15.30-15.55 Poikkihallinnollinen vaikuttavuudella johtamisen kehittämisohjelma ja tulosyksikkökohtaiset pilotit
Anni Orttenvuori-Ganter, kehittämispäällikkö, Digipalvelukehitys ja tietojohtaminen, Espoo

• Espoon kaupungin poikkihallinnollisen vaikuttavuudella johtamisen kehittämisohjelmassa ja tulosyksikkökohtaisissa piloteissa tunnistetaan ajankohtaisista ilmiöistä, tietopohjaisesta päätöksenteosta ja toiminnasta nousevia haasteita, niiden systeemistä vaikuttavuutta, olemassa olevia ja vaikuttavuuden näkökulmasta puuttuvia datalähteitä, joita voidaan lähteä tavoittelemaan.

15.55-16.00 Mahdollisia kysymyksiä ja loppusanat
Martti Setälä, puheenjohtaja

16.00 Tilaisuus päättyy

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.