Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Kuntien tiedolla johtamisen menetelmiä -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen farkkutakissa katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumapaikka
Teams
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Lisää tietoa teemaviikosta digiviikon pääsivulla: Kuntien digiviikko | Kuntaliitto.fi

Tapahtuman Teams-linkki löytyy tapahtuman tietolaatikon yhteydestä yllä! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Kuntien tiedolla johtamisen menetelmiä

Puheenjohtajana Maria Salenius, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto

9.00-9.05 Tilaisuuden avaus
Maria Salenius, puheenjohtaja

9.05-9.50 Länsi-Uudenmaan hyvinvointitieto -projektin lopputuotoksia ja oppeja
Wilhelmiina Griep, kehittämiskonsultti, Espoon kaupunki
Jaakko Seppä, perustaja, toimitusjohtaja, Datainsite Oy

• Länsi-Uudenmaan hyvinvointitieto -projektissa kehitettiin Länsi-Uudenmaan alueen kuntien ja hyvinvointialueen yhteistä hyvinvointitiedolla johtamista: työkaluja, toimintamalleja ja prosesseja. Osana projektin toteutusta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (LUVN) otti käyttöön yhteistyössä kuntiensa kanssa Power BI-pohjaisen työkalun, jolla hyvinvointialue ja kunnat voivat seurata terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) määrittelemiä hyvinvointi-indikaattoreita. Power BI -raportti hakee muun muassa Sotkanetistä REST API -rajapinnan kautta tietoa THL:n määrittelemistä hyvinvointi-indikaattoreista, ja tarjoaa kompaktin, visuaalisen ja interaktiivisen käyttöliittymän indikaattorien seuraamiseen ja analysointiin. Raportista on nyt saatavilla kaikille muillekin kunnille ja hyvinvointialueille ilmainen versio, jonka käyttöönottomahdollisuuksista esityksessä myös kerrotaan.

9.50-9.55 Tauko

9.55-10.25 Kunnallisen nuorisotyön dokumentaatio -hankkeen ajankohtaiset (nuoDo -tilastointijärjestelmä)
Pauliina Lahtinen, projektipäällikkö, Kuntaliitto

• Kunnallisen nuorisotyön dokumentaatio -hanke on Kuntaliiton hallinnoima, vuoden 2024 loppuun päättyvä hanke. Puheenvuoro on tietoisku, jossa järjestelmää esitellään lyhyesti sekä kerrotaan ajankohtaista infoa hankkeesta.

10.25-10.55 Kouluikkuna-vertailutietopalvelu kuntien sivistystoimelle
Mikko Svartsjö, asiantuntija, FCG Finnish Consulting Group

• Kouluikkuna on kuntien ja Kuntaliiton yhdessä kehittämä esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen vertailutietokanta, jota ylläpitää FCG Finnish Consulting Group. Tietokanta mahdollistaa oman kunnan toiminnan ja kustannusten vertaamisen muihin kuntiin sekä nopean tiedon saamisen kunnan päätöksentekoa ja talousarvion valmistelua varten. Näkökulmana esityksessä on tiedolla johtaminen ja sivistyksen eri tilastolähteet, tietomallit, rajapinnat sekä näiden yhdistely ja hyödyntäminen vertailutietona.

10.55-11.00 Loppusanat
Maria Salenius, puheenjohtaja

11.00 Tilaisuus päättyy

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.