Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikko: Tutkimukset ja kehittäminen -kokonaisuus

Digiviikon graafinen logo. Kuvassa nuori nainen katsoo kameraan.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumapaikka
Teams
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tapahtuma on osa Kuntien digiviikkoa, joka on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestetään 3.-7.6. Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta.

Lisää tietoa teemaviikosta digiviikon pääsivulla: Kuntien digiviikko | Kuntaliitto.fi

Tapahtuman Teams-linkki löytyy tapahtuman tietolaatikon yhteydestä yllä! Tilaisuus ei vaadi ilmoittautumista.

Tutkimukset ja kehittäminen

Puheenjohtajana Ville Nieminen, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

13.00-13.05 Tilaisuuden avaus
Ville Nieminen, puheenjohtaja

13.05-13.30 Tekoälyn hallinnan haasteet ja eettinen toimintakyky julkisissa organisaatioissa
Sanni Pöntinen, väitöskirjatutkija, Eforttia, Tampereen yliopisto
Anna Seppänen, eetikko, TT, toimitusjohtaja CoHumans Oy

• Esityksessä avataan tekoälyn hallinnan haasteita sekä millaisilla ratkaisuilla ja näkökulmilla näitä haasteita voi ratkoa julkisella sektorilla. Puheenvuorossa tarkastellaan myös kumppaniyrityksen (CoHumans) kanssa eettisen toimintakyvyn näkökulmia tekoälyn etiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Tällaiset kysymykset eivät koske vain teknologian kanssa toimivia vaan laajasti kuntien eri toimijoita.

13.30-13.55 Tuokio – näin arvioit ja kehität monitoimijaista yhteistyötä hyvinvoinnin edistämisessä
Vilma Portti, tutkija, Lapin yliopisto

• Puheenvuorossa esitellään Tuokiota, joka on monitoimijaisen yhteistyön kypsyyden arviointiin ja yhteistyön edistämiseen tarkoitettu sähköinen työkalu. Työkalu on tarkoitettu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen yhteistyön parissa toimiville ja se on tutkimustietoon pohjaava. Osahanke on osa Lapin hyvinvointialueen Kestävän kasvun hankekokonaisuutta (EU - STM - RRP, pilari 4, investointi 2). VASA 2 Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankkeessa tehdään tiivistä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistyön kehittämistä yhdessä kuntien, järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa. Työkalua kehitetään yhteistyössä käyttäjäkohderyhmän kanssa.

13.55-14.20 Systeemiajattelulla lisää työntekijöiden digitalisaatiovalmiutta
Jarmo Pulkkinen, väitöskirjatutkija (HTM), Lapin yliopisto ja asiantuntija, DigiFinland Oy

• Miten systeemiajattelulla voidaan lisätä kuntien työntekijöiden digitalisaatiovalmiutta? Puheenvuorossa esitellään hallintotieteiden väitöskirjan osatutkimuksen tuloksia kuntien teknisen toimialan digitalisaatiosta. Tulosten avulla kunnallishallinnon toimijat, kuten luottamustoimi, työnjohto, henkilöstö- ja tietohallinto, voivat kehittää palvelutuotantoaan työntekijät paremmin huomioiden. Monella julkissektorin toimialalla on paheneva työvoimapula. Sen vuoksi vuoksi työntekijöiden näkökulmaan on syytä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota muun muassa rekrytointiin keskeisesti liittyvän työnantajamielikuvan, pidempien urapolkujen ja työhyvinvoinnin vuoksi.

14.20-14.30 Tauko

14.30-14.55 Digitaaliset alustat ja arvonluonti yhdessä paikallisyhteisöjen kanssa
Kaisu Sahamies, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto

• Esiteltävä tutkimus käsittelee erilaisia digitaalisia alustoja, joita kunnat voivat tarjota ja hyödyntää arvonluontiin yhdessä paikallisyhteisöjen kanssa. Tutkimuksessa kysytään, millaisiin toimintoihin kunnat käyttävät digitaalisia alustoja sekä millaisia koettuja hyötyjä erityyppisiin alustatoimintoihin liittyy. Tutkimuksen systemaattinen kirjallisuuskatsaus tuottaa laajan yleiskuvan niistä moninaisista tavoista, joilla alustoja voidaan hyödyntää. Tuloksissa on mukana kiinnostavia toimintoja, kuten osallistuva raportointi tai sosiaalisen median tekoälyavusteinen datalouhinta, joita Suomessa käytetään vielä melko vähän. Tutkimuksen tarkoitus on inspiroida viranhaltijoita löytämään uusia tapoja hyödyntää paikallisyhteisön resursseja tehokkaasti. Parhaimmillaan digitaaliset alustat voivat tarjota kunnille kustannustehokkaan tavan lisätä kuntalaisten osallisuuden kokemusta, parantaa palvelujen tarvelähtöisyyttä ja aktivoida kuntalaisia osallistumaan julkiseen arvonluontiin. Tutkimus ei käsittele kuntien sisäisiä teknologisia järjestelmiä, vaan keskittyy nimenomaan siihen, miten kunnat voivat käyttää erilaisia alustoja yhdessä sidosryhmien kanssa.

14.55-15.20 Palvelujen tiedonhallinta kunnassa -opinnäytetyö
Sirpa Pajula, kehittämispäällikkö, Eduix Oy

• Puheenvuorossa esitellään Palvelujen tiedonhallinta kunnassa -opinnäytetyötä (2024) ja sen aiheita. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tuottaa kunnille kattava tietopohja palvelujen tiedonhallinnan kehittämiseksi ja kehittämistoimien priorisoinniksi ottaen huomioon viimeaikaiset laki- ja sääntelymuutokset. Kuntien palvelujen tiedonhallintaan kohdistuneet velvoitteet ovat näyttäytyneet hajanaisina, eri viranomaisten asettamina, mikä on tehnyt tiedonhallinnasta haasteellista johtaa ja resursseja vaativaa toteuttaa kunnissa. Opinnäytetyön oheistavoitteena oli saada muille viranomaisille näkymää palvelujen tiedonhallintaan kunnan toimintaympäristössä. Työssä keskityttiin tiedon semanttiseen yhteentoimivuuteen, joka mahdollistaa tiedon siirtämisen ja käsittelyn tavalla, jossa tiedon merkitys säilyy muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille.

15.20-15.30 Aikaa keskustelulle ja loppusanat
Ville Nieminen, puheenjohtaja

15.30 Tilaisuus päättyy

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.