Studio Linjojen suorassa lähetyksessä julkistetaan EU kuntien asialistalla -selvityksen tulokset ja keskustellaan kuntien ja EU:n suhteesta

Mikä on EU:n vaikutus kuntiin? Miksi EU-vaalit ovat kuntavaalit?

Hymyileviä henkilöitä sekä keltaista ja sinistä väriä.

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumatyyppi
Verkkokoulutus
Studio Linjat suora lähetys
Tapahtuman järjestäjä
Suomen Kuntaliitto ry

Tiedätkö, miten moneen asiaan EU tutkitusti vaikuttaa kuntien ja kuntalaisten, siis sinunkin, arjessasi? Kunnissa toimeenpannaan merkittävä osa EU-politiikkaa ja EU-lainsäädäntöä, mutta kuinka suuri osuus onkaan?

Tuore selvityksemme valottaa asiaa, tule kuulemaan tulokset ensimmäisten joukossa 14.2.2024 klo 14-15 Studio Linjojen suoraan lähetykseen, josta tulee myöhemmin myös tallenne katsottavaksi. Selvityksen tuloksia alustamassa Åbo Akademin tutkija Siv Sandberg, keskustelemassa mm. Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, kansanedustaja ja entinen europarlamentaarikko Merja Kyllönen sekä Keravan kaupunginvaltuutettu ja Euroopan alueiden komitean jäsen Anne Karjalainen.

Selvityksessämme paneudumme seuraaviin:

• Miten paljon EU:sta lähtöisin olevat säädökset ja EU-tason strategiset tavoitteet vaikuttavat suomalaisten kuntien luottamushenkilöelinten päätöksentekoon?
  • Kuinka suurella osuudella kunnanhallituksen esityslista-asioista on suora tai välillinen yhteys EU-tasolla tehtyyn päätökseen, joko sitovan lainsäädännön kautta tai niin, että kunta omassa päätöksenteossaan huomioi EU-tasolla tehtyjä strategisia linjauksia?
  • Millaisissa päätösasioissa nämä EU-yhteydet näkyvät konkreettisesti?

Keskustelussa pääsemme pureutumaan näiden teemojen kautta kuntien ja EU:n suhteeseen sekä kesäkuussa häämöttäviin EU-vaaleihin.

EU-vaalikauden tavoitteisiimme voit tutustua täällä: EU-tavoitteemme vaalikaudelle 2024-2029 | Kuntaliitto.fi

Etkö päässyt katsomaan suoraa lähetystä? Katso tallenne ja selvityksen tulokset täältä.

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa