Tiedote,

Kuntaliiton toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Hämeenlinnassa 23.10.2014 Kanta-Hämeen maakuntatilaisuudessa:

Joustavuus tuo innovaatioita sote-palveluihin

- Kuntien lausunnot sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä osoittavat, että paikallisille ratkaisuille täytyy antaa tilaa. Joustavuudesta syntyy tehokkuutta, tuotavuutta ja uusia innovaatioita, sanoi Kuntaliiton toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma torstaina Hämeenlinnassa.

​Kunnat ja kuntayhtymät antoivat runsaasti palautetta sote-järjestämislain ensimmäisestä luonnoksesta. Lausunnoissa oli paljon hajontaa. Mäki-Lohiluoma korosti, että erilaiset olosuhteet ja kuntien itsehallinto täytyy ottaa vakavasti.

Kanta-Hämeen maakuntatilaisuudessa puhunut Mäki-Lohiluoma kertoi, että jo tämänkin maakunnan sisällä lausunnot poikkesivat toisistaan.

- Forssan seudulla on tehty yhteistyötä, ja lausunnot ovat samansuuntaisia. Riihimäki noudattaa oman kokoluokkansa kaupunkien linjauksia. Hämeenlinna suhtautuu uudistukseen varauksellisemmin kuin alueen muut kunnat tai muut suuret kaupungit.

- Kautta linjan kunnat odottavat uudistukselta tilaa paikallisille innovaatioille ja kokeiluille. Viiden sote-alueen malli saa kannatusta kunnissa, mutta siinä nähdään myös paljon täsmentämisen ja muutosten tarpeita.

Kunnat peräävät vaikutusmahdollisuuksia sekä uudistuksen valmisteluun että toteutukseen.

Mäki-Lohiluoma tulkitsee lausuntoja niin, että tulevan sote-alueen ja sosiaali- ja terveysministeriön valtuuksia pitää jatkovalmistelussa tarkentaa ja varmistaa, että säädökset ovat perustuslain mukaisia.

- Kansallinen ohjaus nähdään tarpeellisena, mutta koska ministeriölle esitetyllä neuvottelumenettelyllä ohjataan tosiasiallisesti myös tuotantoalueiden toimintaa, se loukkaa kunnallista itsehallintoa, Mäki-Lohiluoma sanoi.

- Palvelujen tuotanto-organisaatioille halutaan mahdollisuus päättää omasta palvelutuotannostaan ja tuottamistavoista sote-alueen antamien peruslinjausten puitteissa. Kaikki Kanta-Hämeen kunnat lausuivat, että tuottamisvastuuta ei ole määritelty kunnolla.

Lisätietoja:

Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma, 050 364 7883