Tiedote,

Kuntaliitto, Keva, Kuntatyö ja Kuntarekry Taitaja-tapahtumassa Lahdessa:

Kunnissa riittää työtä nuorille ja vastavalmistuneille

(Kuntaliitto, Kuntarekry, Kuntatyö ja Keva tiedottavat 8.4.2014) Vaikka elämme kiristyvän talouden aikoja, työtä kunta-alalla riittää nyt ja tulevaisuudessa. Juuri nyt kunnissa on pulaa erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista kuten lähihoitajista.

– Kunnat tuottavat pääasiassa elämän peruspalveluita. Näiden palveluiden tuottamiseen tarvitaan ihmisiä jatkossakin, eikä näitä töitä olla lopettamassa, Kuntarekryn toimitusjohtaja Tuula Nurminen toteaa.

Ammattiin valmistuville nuorille on tarjolla työtä monilla eri aloilla, sillä kunnissa tehdään työtä tuhansissa ammateissa. Työtä on tarjolla sosiaali- ja terveysalalla, teknisellä alalla, ateriapalveluissa, asiakaspalvelussa, toimistotyössä ja ict-alalla.

– Kunta-ala tarjoaa ihmisläheistä ja merkityksellistä työtä. Nuoret näkevät kunta-alan vahvuuksina myös turvallisen ja pitkäaikaisen työuran, reilun pelin eli lakien ja säädösten noudattamisen ja yhteisen hyvän eteen työskentelyn. Kesätyö- ja työharjoittelumahdollisuudet ovat hyvät, joten kunta-alaan tutustuminen on helppo aloittaa jo opintojen aikana, Kuntatyö.fi:n markkinointisuunnittelija Eeva-Kaisa Kivistö sanoo.

Ammatillinen osaaminen lisää kunnan vetovoimaa

Kuntien elinvoiman näkökulmasta ammatillisella osaamisella on yhä suurempi merkitys.

– Kun yritykset tekevät päätöksiä sijainnistaan, ne usein korostavat osaavan työvoiman saannin ja palvelujen merkitystä. Lisäksi työ- ja elinkeinoelämä pitää tärkeänä toimivaa yhteistyötä alueen ammatillisen koulutuksen kanssa. Myös kunta-ala, joka luo puitteet ja infran elinkeinoelämälle, tarvitsee taitavia ammattiosaajia, erityisasiantuntija Maarit Kallio-Savela Kuntaliitosta muistuttaa.

Kunnat toimivat ammatillisen koulutuksen suurimpina järjestäjinä joko yksin tai yhteistyössä toisten kuntien kanssa kuntayhtymissä tai kuntaomisteisissa osakeyhtiöissä.

– Näihinkin Taitaja-kisoihin osallistuvat nuoret osoittavat osaltaan, kuinka hyvin kuntaorganisaatiot ovat onnistuneet toiminnassaan. Kun tehdään kauaskantoisia rakennepoliittisia päätöksiä, kunnallinen toimivalta tulee turvata.

Satakunta kunta-alan työpaikkaa avoinna Päijät-Hämeestä

Päijät-Hämeessä kymmenen kuntatyönantajan avoimet työpaikat löytyvät verkossa yhdestä osoitteesta www.kuntarekry.fi. Huhtikuun alussa palvelussa oli yli sata työpaikkailmoitusta Päijät-Hämeestä.

– Kunta on usein alueensa suurin työllistäjä, Päijät-Hämeessä suurin työnantaja on Lahden kaupunki. Myös Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä sekä Päijät-Hämeen koulutuskonserni kuuluvat alueen suuriin työllistäjiin, kuntatoimijoita kummatkin, Kuntarekryn toimitusjohtaja Tuula Nurminen kertoo.

Kuntarekry.fi on verkossa toimiva työnhakusivusto ja työnantajien käyttämä rekrytointipalvelu. Kuntarekryä käyttää rekrytoinnissaan yli 200 kuntaa, kaupunkia, kuntayhtymää ja kuntien omistamaa yritystä kaikkialta Suomesta. Palvelun kautta tehdään vuosittain yli 20 000 rekrytointia.

Opiskelijallekin kertyy eläkettä

Kevan asiakaspäällikkö Liisa Sillantaka muistuttaa, että työeläke muodostuu kaikista työuran aikaisista ansioista. Eläkkeen kertyminen alkaa 18-vuotiaana.

– Myös lyhyestä työsuhteesta ja pienestä palkasta karttuu eläkettä. Eläkettä kertyy myös tutkintoon johtavasta opiskelusta. Eläkettä karttuu ikään kuin opiskelija saisi reilun 706,87 euron (v. 2014) kuukausipalkkaa.

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista. Julkisella sektorilla työskentelevät voivat katsoa ajantasaiset eläkkeeseensä vaikuttavat tiedot osoitteessa www.keva.fi/elaketietosi.

Lisätietoja:
KL-Kuntarekry Oy, toimitusjohtaja Tuula Nurminen, p. 050 597 2791
Kuntatyö, markkinointisuunnittelija Eeva-Kaisa Kivistö, 050 447 7714
Kuntaliitto, erityisasiantuntija Maarit Kallio-Savela, p. 050 437 0045
Keva, asiakaspäällikkö Liisa Sillantaka, p. 040 545 4147

Tervetuloa tutustumaan kunta-alaan ja sen työpaikkoihin Taitaja-tapahtumassa osastolla A19-A21 mukana Kuntarekry.fi, Kuntatyö, Kuntaliitto ja Keva.