Tiedote,

Kuntauudistukset vahvalle pohjalle

​(Kuntaliitto tiedottaa 6.6.2014) – Kunnan perusolemus asukkaiden tarpeiden ja paikallisen elinvoiman turvaajana tulee pitää kirkkaana mielessä kunta- ja sote-uudistuksien edetessä.

Kunnan rooli suomalaisen yhteiskunnan perustana ei katoa, vaikka palvelujen järjestämisen tehokkuutta etsitään isommista kokonaisuuksista, sanoi Kuntaliiton toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma perjantaina kuntauudistuksen seurantaryhmän kokouksessa.

Kunnat ja kuntauudistus odottavat nyt jatkolinjauksia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä. Maaliskuinen puoluejohtajien sote-ratkaisu on jäädyttänyt monia hyvin käynnissä olleita uudistusprosesseja. Viidelle suurelle sote-alueelle keskitettävä järjestämisvastuu muuttaa joka tapauksessa kuntien asemaa merkittävästi.

– Mikään esillä olleista ratkaisuista ei olennaisesti vähennä kuntarakenteen uudistuksien tarvetta. Palvelutarpeet ja talouden realiteetit edellyttävät tehokkaampaa kunta- ja palvelurakennetta. Kunnissa on myös laajalti valmiutta kehittää uusia yhteistyön malleja, kunhan siihen saadaan paikalliset lähtökohdat tunnustava raamitus.

Mäki-Lohiluoma muistutti, että tulevissa minihallitusneuvotteluissa ja budjettiriihessä tulisi käydä realistisesti läpi julkisen talouden kestävyysvajeen tilanne ja rakenneuudistusten mahdollisuudet.

– Kunnat ovat hyvin pitkälle hoitaneet oman osuutensa taloustavoitteista tehostamalla toimintaansa ja nostamalla kunnallisveroja. Valtion tehostamistoimet eivät enää voi kohdistua kuntien velvoitteisiin ja talouteen.

Kuntaliiton kokoama kuntauudistuksen seurantaryhmä välittää kuntakentän näkemyksiä uudistusprosessiin. Pitkään jatkunut uudistusten ja selvitysten ketju on todettu työlääksi ja turhauttavaksi.

– Uudistuksissa pitäisi päästä kannustavampaan suuntaan, jotta kunnat pystyisivät omatoimisesti etsimään uusia rakenteita ja toimintamalleja, jotka tehostavat hallintoa ja palveluita, Mäki-Lohiluoma sanoi.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma, 050 364 7883