Tiedote,

Laaja tutkimusohjelma arvioi kunnissa toteutuneita ja tulevia uudistuksia

(kuntaliitto tiedottaa 9.12.2014) Kuntaliiton koordinoima ARTTU2-arviointitutkimusohjelma selvittää kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten tuomien muutosten vaikutuksia kuntiin ja kuntalaisiin. Tutkimusohjelma käynnistyy vuodenvaihteessa, ja se kestää alkukevääseen 2018 saakka.

Tutkimusohjelmaan on valittu kaikkiaan 40 kuntaa. Ohjelma on jatkoa 2008¬–2012 toteutetulle vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle.

– Arviointitutkimusohjelma tuottaa systemaattista ja vertailukelpoista tietoa yhtäältä kuntiin kohdistuneiden ja kohdistuvien uudistusten ja toisaalta kuntien itse toteuttamien uudistusten seurauksista, sanoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom Kuntaliitosta.

– Se selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet muun muassa kunnallisiin palveluihin, demokratiaan ja johtamiseen, kuntatalouteen sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

Osana tutkimusohjelmaa on jo tänä syksynä käynnistynyt kuntauudistusten valmisteluprosessien arviointitutkimus yhteistyössä Tampereen ja Lapin yliopistojen tutkijaryhmän kanssa. Alkuvuonna 2015 toteutetaan laaja kuntalaistutkimus, joka selvittää kuntalaisten näkemyksiä ja mielipiteitä muun muassa kunnallisista palveluista, päätöksenteosta sekä osallistumisesta ja vaikuttamisesta.

Laajana yhteistyönä toteutettavaan ARTTU2-arviointitutkimusohjelmaan on valittu kaikkiaan 40 erityyppistä ja erikokoista kuntaa eri puolelta Suomea. Tutkimuskunnat ovat seuraavat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli ja Vöyri.

Tutkimusohjelman rahoittajina toimivat Suomen Kuntaliitto, osallistujakunnat, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä muita ministeriöitä.

Tutkimusohjelman eri osatutkimukset toteutetaan yhteistyössä eri yliopistojen kanssa.

Lisätietoja:
Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, p. 050 337 5634