Tiedote,

Kuntaliitto kiirehtii sote-lain vaikutusten julkistamista ja kuntien kuulemista

(Kuntaliitto tiedottaa 27.2.2015) Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta katsoo, että sote-lakiesitys on muuttunut eduskuntakäsittelyssä niin merkittävästi, että esitys ja sen vaikutusarviot on julkaistava mahdollisimman nopeasti ja siitä on kuultava kuntia.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista tarvitaan kuntalaisten palvelujen ja julkisen talouden vuoksi. Ratkaisuun on syytä pyrkiä nopeasti. Kiireessä ei kuitenkaan pidä tehdä huonoa lainsäädäntöä.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan muuttama lakiesitys on lähempänä perustuslakivaliokunnan vaatimaa kansanvaltaisuutta yksiportaisen kuntayhtymämallin ansiosta, mutta siinäkin on ongelmia, joihin Kuntaliitto haluaa ratkaisuja.

Kuntaliitto edellyttää hyvän hallintotavan mukaista lainvalmistelua ja lain vaikutusten arviointia perusteellisesti ja avoimesti. Julkisten palvelujen rahoitusperiaatetta pitää noudattaa. Osassa kuntia tehtävät ja velvoitteet ovat jo nyt epäsuhteessa kuntien rahoitusmahdollisuuksiin. Kuntien veroprosenttien eroja pidä kasvattaa niin, että talouden kantokyky vaarantuu.

Lisätietoja:

Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Antti Lindtman, p. 040 577 6255