Tiedote,

Sivistyksen suunta -palkinto Kokkolan sivistysjohtajalle

(Kuntaliitto tiedottaa 1.10.2015) Tämän vuoden Sivistyksen suunta -palkinnon saa Kokkolan sivistysjohtaja, kasvatustieteen tohtori Peter Johnson.

​Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Johnsonin torstaina 1.10.2015 valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä Kuntatalolla Helsingissä.

Johnson on pitkän linjan kasvattaja, opettaja, kasvatustieteilijä, hallintomies ja opetusalan vaikuttaja.

– Hän on omalla esimerkillään niin työelämässä kuin opinnoissaankin osoittanut olevansa todellinen sivistyksen suunnannäyttäjä, sanoo opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta Kuntaliitosta.

Johnson on työskennellyt Kokkolan sivistysjohtajana vuodesta 2008. Sitä ennen hän toimi peruskoulun opettajana ja rehtorina, ja tohtorinväitöskirjansa hän on kirjoittanut yhtenäisen perusopetuksen kehittämisestä. Lisäksi hän on toiminut monissa kunnallisissa ja opetusalan luottamustehtävissä.

– Kokkolan sivistysjohtajana Peter Johnson on osallistunut aktiivisesti Kuntaliiton eri verkostojen toimintaan ja ollut kehittämässä Suomen kuntaperusteista koulutusjärjestelmää. Hän on tuonut siten osaamisensa koko kuntakentän käyttöön, Päivärinta sanoo.

Palkinto vaikuttavalle visionäärille

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

– Palkinnon saaja on laaja-alainen toimija ja visionääri. Hän edistää omalla toiminnallaan sivistyspalveluiden eteenpäinviemistä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti, Päivärinta sanoo.

Sivistyksen suunta -palkinto jaettiin nyt neljännen kerran. Aiemmin palkinnon ovat saaneet kaupunginjohtaja Simo Juva, professori Jouni Välijärvi ja apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth.

Palkinnon, Kurkiauran kärkilintu -pronssiveistoksen, on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen.

Lisätietoja:

opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta, Kuntaliitto, p. 050 590 4796

Sivistysjohtaja Peter Johnson, Kokkolan kaupunki, p. 044 780 9254