Tiedote,

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Rovaniemellä:

Elinvoiman kehittäminen korostuu kunnissa – Rovaniemestä oppia muille

(​Kuntaliitto tiedottaa 23.5.2016) Kuntien tehtävissä korostuu tulevaisuudessa koko alueen elinvoiman kehittäminen. Tehokkaimmin elinvoimaa vahvistetaan, kun työhön otetaan mukaan kaikki alueen toimijat kunnista, tulevista maakunnista ja elinkeinoelämästä.

Rovaniemen kaupunki on tehnyt niin hyvää työtä joulupukkibrändin kehittämisessä alueen markkinoinnissa ja elinvoiman vahvistamisessa, että se kelpaa Kuntaliiton toimitusjohtajan Jari Koskisen mukaan malliksi kaikille kunnille. Rovaniemi voitti joulupukkibrändinsä kehittämistyöllä Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden viime viikolla. Tittelistä kilpaili tänä vuonna 42 kuntien markkinointitekoa.

– Joulupukki on ollut osa Rovaniemeä jo pitkään, mutta sen mahdollisuudet alueen brändityössä tiedostettiin kunnolla vasta tällä vuosikymmenellä. Nyt joulupukki on nostettu koko kaupungin markkinointikärjeksi ja sitä hyödynnetään tehokkaasti, Koskinen totesi Lapin liiton ja Kuntaliiton järjestämässä tilaisuudessa Rovaniemellä 23. toukokuuta.

– Tapaus opettaa kaikkia kuntia etsimään vahvuuksiaan läheltä ja jo olemassa olevista ilmiöistä. Alueilla on jo valmiiksi paljon potentiaalia, joka kannattaa huomata. Vahvuuksia kannattaa lähteä vahvistamaan laajasti paikallisia verkostoja hyödyntäen.

Markkinointi on investointi, ei menoerä

Vastikään valmistuneen kuntien markkinointikyselyn mukaan kunnat mieltävät markkinointiin sijoitetut rahat aiempaa selkeämmin investointina kuin kuluna. Tiukka taloustilanne on saanut kuntia suunnittelemaan ja kohdistamaan markkinointiaan entistäkin tarkemmin.

– Tehokkaasta markkinoinnista hyötyy koko alue ja kaikki sen toimijat. Kunnan ei kannata tehdä markkinointiaan yksin, koska yhdessä saadaan paljon enemmän aikaan. Etenkin paikallisen elinkeinoelämän mukaan saaminen on tärkeää ja se vaikuttaa paljon toimenpiteiden näkyvyyteen.

Koskinen muistuttaa, että kaikki palvelu on viime kädessä markkinointia.

– Kun asiat hoituvat hyvin ja asiakkaalle, olipa hän sitten turisti, asukas tai alueelle muuttamista harkitseva, jää hyvä mieli, on onnistuttu.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jari Koskinen, p. 044 976 4225