Tiedote,

Kiusaaminen voitetaan yhteistyöllä, ei lakipykälillä

Kiusaaminen voitetaan yhteistyöllä

(OAJ, Kuntaliitto ja Vanhempainliitto tiedottavat 3.6.2016) OAJ, Kuntaliitto ja Vanhempainliitto ovat ryhtyneet kampanjoimaan kiusaamisen ja väkivallan nujertamiseksi kouluista. Uusia lakipykäliä ei järjestöjen mielestä tarvita. Nykyisillä säädöksillä voi toimia, kunhan ne tunnetaan ja toimitaan yhdessä.

Järjestöt ovat tehneet Meidän koulussa on ilo olla ja oppia -nimisen ohjeistuksen, jossa korostetaan, että kiusaaminen saadaan loppumaan yhteistyöllä.

Aineistossa kirkastetaan opettajan, oppilaan, vanhempien ja koko kouluyhteisön rooleja ja merkitystä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä, selvittämisessä ja lopettamisessa. Ohjeistuksessa on lakiin perustuvaa luotettavaa tietoa yhteisöllisen toimintakulttuurin merkityksestä ja puuttumisen eri keinoista. Muun muassa uusi opetussuunnitelma tukee yhteistyötä ja velvoittaa kouluja yhteisöllisen toimintakulttuurin luomiseen.

Tänään järjestöt julkaisevat yhteistyössä tehdyn ohjeistuksen ja sen somessa levitettävän thinglink-version. Ohjeistuksen liitteenä on taulukko perusopetuksessa käytettävistä puuttumis- ja rangaistuskeinoista. Materiaali käännetään myös ruotsiksi.

Järjestöjen mielestä koulun alku elokuussa olisi hyvä aika kerrata säännöt, kehittää toimintakulttuuria ja ottaa uusia asioita koulun toimintaan.

Syksyllä järjestöt tekevät oman yhteisen nettisivuston, jossa julkaistaan joka kuukausi jokin uusi tapa ehkäistä kiusaamista tai puuttua siihen. Sivustolle kerätään myös hyväksi havaittuja toimintamalleja. Tavoitteena on luoda sivusto, josta löytyy oppilaille, vanhemmille, opettajille, rehtoreille ja opetuksenjärjestäjille käytännönläheistä tietoa ja tukea kiusaamisen ja väkivallan ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen.

Lisätietoja:

Suomen Kuntaliitto
erityisasiantuntija Leena Pöntynen, puh. 050 305 1365

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
kehittämispäällikkö Nina Lahtinen, puh. 050 341 3964
lakimies Sanna Haanpää, puh. 050 4662333

Suomen Vanhempainliitto
toiminnanjohtaja Ulla Siimes, puh. 040 553 0981

Muualla verkossa

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit