Tiedote,

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuntaliiton ja Etelä-Karjalan liiton kuntapäivässä Lappeenrannassa 3.5.2016

Olosuhteet erilaisia – räätälöityjä ratkaisuja tarvitaan

(Kuntaliitto tiedottaa 3.5.2016) – Karjalasta on hyvä hakea oppia sote-uudistuksen seuraaviin vaiheisiin, sillä täällä on jo kokemusta perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon integraatiosta, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Etelä-Karjalan maakuntaliiton ja Kuntaliiton tilaisuudessa tiistaina.

Koskinen korosti, että maakunnat ovat tehneet erilaista yhteistyötä, osa on jo toteuttanut tai toteuttamassa maakunnallista sote-mallia ja osassa suunnitellaan parhaillaan alueelle sopivaa mallia. Erilaisille toteutustavoille on tarvetta.

– On mahdollista, että yksi malli ei riitä. Tällöin on syytä pohtia sitä, millaiset variaatiot täydentäisivät toisiaan. Pääkaupunkiseudulla tätä jo selvitetään.

– Eksoten esimerkki osoittaa, että pitkäjänteisellä, määrätietoisella työllä ja hyvällä johtamisella saadaan tuloksia niin toiminnan kuin taloudenkin näkökulmasta, totesi Koskinen.

– Onnistunut yhteistyö mahdollistaa asteittaisen etenemisen. Rakenteellisia uudistuksia tarvitaan ja eteneminen on tärkeää, mutta tärkeintä on tehdä toimivia uudistuksia. Eksoten kaltaisista onnistuneista esimerkeistä kannattaa ottaa oppia.

Koskinen korosti lopuksi, että sote-järjestämislaki ja maakuntalaki olisi pikaisesti saatava lausuntokierrokselle. Muutoin riskinä on kaksinkertainen valmistelutyö, sillä sote-uudistuksen valmistelu etenee vauhdikkaasti vaikka lopullisista linjauksista ei ole vielä tietoa.

Lisätietoja:
Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen, p. 044 976 4225

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista