Tiedote,

Sivistyksen suunta -palkinto Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälälle

(Kuntaliitto tiedottaa 6.10.2016) Tämän vuoden Sivistyksen suunta -palkinnon saa Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä.

​Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Pitkälän torstaina 6.10.2016 pidettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä Kuntatalolla Helsingissä.

– Sivistystoimi tarvitsee vahvaa strategista johtamista varsinkin nyt, kun suuri osa kunnan palvelu-toiminnasta on eriytymässä maakuntatason organisaatioon. Tämän muutokseen kohtaamiseen on Aulis Pitkäläantanut omalla toiminnallaan hyvät eväät ja hän on toiminut edelläkävijänä tällä saralla, kuvaa Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta.

– Pitkälän pääjohtajakaudella kuntien opetustoimen ja Opetushallituksen yhteistyö on vahvistunut. Pitkälä on ollut käynnistämässä KuntaKesu-hankkeen ja siihen liittyvän kehittämiskouluverkostotoiminnan, mikä on osaltaan lujittanut valtion opetustoimen hallinnon ja kunnallisen opetushallinnon välistä vuorovaikutusta ja luottamusta.

Palkinto vaikuttavalle visionäärille

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

Aulis Pitkälä on työtehtäviensä lisäksi toiminut myös lukuisissa erilaisissa luottamustehtävissä koulutuksen ja kulttuurin saralla.

– Palkinnon saajaksi on aina valittu laaja-alainen toimija ja visionääri, Päivärinta sanoo.

Sivistyksen suunta -palkinto jaettiin nyt viidennen kerran. Aiemmin palkinnon ovat saaneet kaupunginjohtaja Simo Juva, professori Jouni Välijärvi, apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth sekä sivistysjohtaja Peter Johnsson.

Palkinnon, Kurkiauran kärkilintu -pronssiveistoksen, on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen.

Lisätietoja:
Kuntaliitto, opetus- ja kulttuuriasioiden johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796
Palkinnonsaaja, Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä, p. 029 533 1298

Muualla verkossa