Tiedote,

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio Turussa:

Valinnanvapaus toteuttava huolellisesti, jotta alueelliset erot eivät kärjisty

(Kuntaliitto tiedottaa 17.3.2016) Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio toivoo, että valinnanvapaus sote-palvelujen osalta toteutetaan huolellisesti, jotta alueelliset erot palveluissa eivät kärjisty.

– Valinnanvapaus on lähtökohtaisesti hyvä asia. Suuri huoli valinnanvapaudessa on, että palveluita ei ole tarjolla samassa laajuudessa kaikkialla maassa ja ihmiset joutuvat jo lähtökohtaisesti hyvin eriarvoiseen asemaan. Tavoitteena pitää olla, että uusi järjestelmä tukee maakuntien pieniä yrittäjiä, Tainio totesi Turussa Varsinais-Suomen kuntapäivässä torstaina 17. maaliskuuta.

– Esimerkiksi Ruotsissa markkinat ovat keskittyneet suurille kansainvälisille yrityksille, jotka ovat vieneet verorahoilla tehdyt voitot ulkomaisiin veroparatiiseihin. Sellaista järjestelmää emme Suomeen halua.

Tainio muistutti, että valinnanvapauden toteuttaminen käytännössä vie paljon aikaa. Huolena on, että samaan aikaan ollaan tekemässä useita muutoksia kaikkia kansalaisia koskevaan järjestelmään.

– Meillä ei ole varaa järjestelmän toimimattomuuteen edes väliaikaisesti. Ollaanko nyt haukkaamassa liian suurta palaa kerralla, Tainio kysyi.

Asiakkaan valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista selvittäneen ryhmän väliraportti julkistettiin tiistaina 15. maaliskuuta.

– Monikanavarahoituksen yksinkertaistaminen on tervetullut uudistus. Toivottavasti nyt päästää eroon terveydenhuoltoa vaivaavasta niin sanotusta osaoptimoinnista, jossa potilasta pompotellaan paikasta toiseen epätarkoituksenmukaisesti vain siksi, että hoidon kustannuksia yritetään siirtää toiselle taholle.

– Vaikeuskerroin lisääntyy, jos samalla arvioidaan uudelleen työterveydenhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon asema. Viisaampaa olisikin edetä pienemmin askelin ja arvioida niiden asema vasta siirtymäkauden jälkeen, kun olemme saaneet kokemuksia koko sote-uudistuksesta ja sen toimivuudesta, Tainio totesi.

Lisätietoja:
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio, p. 050 567 1624

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista