Tiedote,

Kuntaliitto myy osuutensa Ekokemin omistuksesta

(Kuntaliitto tiedottaa 27.5.2016) Suomen Kuntaliiton valtuusto on päättänyt myydä omistamansa Ekokem Oyj:n osakkeet energiayhtiö Fortum Oyj:lle. Kuntaliitto on Ekokem Oyj:n toiseksi suurin omistaja 21,4 prosentin osuudella osakekannasta.

Kuntaliiton edeltäjät Suomen Kaupunkiliitto, Suomen Kunnallisliitto ja Finlands Svenska Kommunförbund olivat perustamassa Ekokemiä vuonna 1979. Ekokem oli yleishyödyllinen yhteisö, joka tuotti kunnille jätehuoltopalveluita. Ekokemin liiketoiminnan kehittymisen myötä Kuntaliiton yhteiskunnallinen omistajaintressi on poistunut ja omistajuus on muuttunut Kuntaliitossa sijoitukseksi.

Kuntaliiton omaisuus Ekokemin osakkeiden osalta siirtyy liiton perustamaan Suomen Kuntasäätiöön. Säätiö tulee tekemään sijoitussuunnitelman varallisuudestaan. Kuntasäätiön hallitus muodostuu Kuntaliiton hallituksen piiristä.

Kaupan toteutuminen vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän Suomessa ja Ruotsissa. Kauppa odotetaan saatettavan päätökseen kolmannen neljänneksen aikana tänä vuonna.

Kuntaliiton lisäksi Suomen valtio, Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut HSY ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ovat ilmoittaneet myyvänsä omistuksensa Fortumille. Näiden neljän suurimman osakkeenomistajan yhteenlaskettu omistus vastaa yhteensä 81 prosenttia Ekokemin osakkeista.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jari Koskinen, 044 976 4225