Tiedote,

Kuntaliitto perustaa säätiön kuntien tueksi

(Kuntaliitto tiedottaa 27.5.2016) Suomen Kuntaliiton valtuusto päätti kevätkokouksessaan perjantaina perustaa säätiön, jonka tarkoituksena on edistää kuntien elinvoimaisuutta ja vahvistaa niiden itsehallintoa sekä tukea demokratiaa.

​Suomen kuntasäätiö vahvistaa kuntien toiminnasta lähtevää kokeilu- ja kehittämistoimintaa. Alueilla ja kunnissa oleva kehittämispotentiaali pyritään saamaan koko kunta-alan käyttöön ja uudistumisen voimavaraksi. Tavoitteena on myös tiivistää ja monipuolistaa kuntien ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä.

– Säätiön kautta voidaan kohdistaa kuntien Kuntaliiton kautta omistama varallisuus tukemaan nimenomaan kuntien kehitystä, kun toimintaympäristö muuttuu, sanoo Kuntaliiton talous- ja hallintojohtaja Timo Leivo.

Suomen kuntasäätiö on yleishyödyllinen. Sen omistukseen siirtyvät Kuntatalo Oy:n osakkeet ja Kuntaliiton omistamat Ekokem Oyj:n osakkeet.

Säätiö toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen Kuntaliiton kanssa. Säätiön hallitus valitaan sääntöjen mukaan Kuntaliiton hallituksen jäsenistä ja varajäsenistä, lisäksi valitaan puhe- ja läsnäolo-oikeutetut vain liiton valtuustossa edustetuista puolueista. Ensimmäinen hallituksen puheenjohtaja on valtuuston päätöksen mukaan liiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero. Säätiön toimitusjohtajana toimii Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jari Koskinen, 044 976 4225
Talous- ja hallintojohtaja Timo Leivo, 050 62 181

Muualla verkossa

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista