Tiedote,

Joroisten kunta on valittu Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi

Suomen liikkuvin kunta 2021 on Joroinen. Joroisissa eri toimijat puhaltavat yhteen hiileen. Pitkäjänteinen yhteistyö palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Suomen liikkuvimman kunnan tittelillä torstaina 13. tammikuuta.

- Vuoden liikkuvimman kunnan titteli on ennen kaikkea osoitus Joroisten hengen voimasta ja tärkeä tunnustus käytännön tekijöille. Kunnassa viranhaltijat, päättäjät, toiminnan vetäjät, liikkujat ja talkooväki ovat yhdessä tehneet määrätietoista työtä kuntalaisten liikkeen lisäämiseksi ja olosuhteiden kehittämiseksi, iloitsee kunnanjohtaja Jaakko Kuronen.

Joroinen on liikuntamyönteinen kunta, joka tarjoaa kuntalaisilleen monipuoliset ja hyvin hoidetut liikuntapaikat sekä liikunnanohjausta kaiken ikäisille. Joroinen on hyvä esimerkki pienen kunnan resurssiviisaasta, mutta kuntalaisten hyvinvointia lisäävästä toiminnasta.

- Joroisista huokuu lämpö ja tekemisen meininki. Innovatiivinen uusiomateriaalien käyttö ja kunnan rooli kuntalaisten omaehtoisen tekemisen mahdollistajana osoittavat, että suhteellisen pienetkin panostukset lisäävät laajasti kuntalaisten liikkumisen edellytyksiä, toteaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna neljättä kertaa Kuntaliiton, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Urheilugaalan yhteisvoimin. Kilpailussa etsittiin kuntaa, jonka kuntalaisten liikunnallisen elämäntavan vahvistamisessa on huomioitu kestävä kehitys. Kolmen finalistikunnan valinnassa painottui etenkin omaleimaisuus, yhteistyön monimuotoisuus ja oman yhteisön voima.

Lopullisen valinnan Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi teki Urheilugaalan Suuri raati, johon kuuluu yli 300 yhteiskunnan eri alojen edustajaa ympäri Suomen.

Lisätiedot:

Minna Karhunen, toimitusjohtaja, p. 09 771 2000

Mari Ahonen-Walker, nuoriso- ja liikunta-asioiden erityisasiantuntija, Kuntaliitto, p. 050 452 6433

Jaakko Kuronen, Joroisten kunnanjohtaja, p. 040 661 6885