Tiedote,

Kuntalehden uudeksi päätoimittajaksi on valittu Jarkko Ambrusin

Jarkko Ambrusin

Kuntalehden päätoimittajaksi ja KL-Kustannus Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Jarkko Ambrusin

Tällä hetkellä viestintäalan yrittäjänä toimiva Ambrusin, 41, aloittaa Kuntalehden päätoimittajana heinäkuun alussa.

Ambrusin on ennen yrittäjäksi ryhtymistään työskennellyt Keskisuomalainen-konsernissa Iisalmen Sanomien tulosvastuullisena päätoimittajana sekä Alma Median paikallismediaryhmän päätoimittajana alaisuudessaan pohjoissatakuntalaiset lehdet Kankaanpään Seutu, Merikarvia ja Luoteisväylä. Hän toimi ryhmään kuuluneiden muiden medioiden päätoimittajien esihenkilönä.

Kuntalehti saa päätoimittajakseen intohimoisen mediankehittäjän, Ambrusin kuvailee itseään. Yrittäjänäkin hän ollut tiiviisti journalismin kanssa tekemisissä.

–  Olen tehnyt eri mediatalojen kanssa isoja kokonaisuuksia: kehittämisprojekteja, toimitusten työtapojen ja digitaalisen journalismin kehittämistä, Ambrusin kertoo.

Median murroksen ohella myös kunta-ala on murroksessa. Asetelma tarjoaa Ambrusinin mukaan äärimmäisen kiinnostavan haasteen myös Kuntalehdelle.

– Kuntalehden pitää totta kai raportoida perusasioita, mutta ajattelen, että pystymme tarjoamaan enemmän ajattelemisen aiheita ja syötteitä – myös myönteisellä tavalla eikä vain tuhkaa päälle ripotellen. Lähdetään kehittämään Kuntalehteä niin, että Kuntalehti on tämän maan kaikkein kiinnostavin erikoismedia, Ambrusin linjaa.

KL-Kustannus Oy on osa Kuntaliitto-konsernia. KL-Kustannuksen hallituksen puheenjohtaja, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen kuvailee Jarkko Ambrusinia ”löydöksi”.

Päätoimittajan rooli on monipuolinen: siihen kuuluu Kuntalehden ohella KL-Kustannuksen muiden medioiden, Kunta.tv:n ja Studio Linjojen, johtaminen sekä kunta-alan suurtapahtuman Kuntamarkkinoiden johtaminen, Karhunen muistuttaa.

– Haimme journalistista kokemusta, mutta myös liiketoimintaosaamista ja myynnillisyyttä.  Ambrusinilla on myös hyvin vahva ymmärrys kuntakentästä sekä halua ja näkemystä uudistaa. Uskon, että Kuntalehti ja KL-Kustannus saa hyvän, äärimmäisen motivoituneen vetäjän, Karhunen sanoo.

Kuntalehden päätoimittajana ja KL-Kustannuksen toimitusjohtajana talvesta 2020 toiminut Markku Vento jää eläkkeelle syksyllä.

Lisätiedot:
Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 050 380 5907