Tiedote,

Suomen liikkuvin kunta on Pori

Porissa arkiaktiivisuus on nostettu sille kuuluvaan kunniaan ja liikuntapaikkaverkostoon on panostettu ihailtavan systemaattisesti. Arkiaktiivisuuteen panostava merikaupunki palkittiin Urheilugaalassa Suomen liikkuvimman kunnan tittelillä torstaina 11. tammikuuta.

—Tämä voitto on monen vuoden pitkä työ. Meidän koko kaupunki liikuttaa, koska jokainen miettii omassa työssään, miten voisi liikuttaa kuntalaista paremmin. Olemme voitosta erittäin ylpeitä, kuvailee Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna.

Porissa on tarjolla tukea liikunnallisen elämäntavan omaksumiseen kaikenikäisille. Harrastamisen Porin malli sekä maksuton nuorisopassi ovat onnistuneesti tukemassa lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista. Pori kannustaa myös työntekijöitään liikkumaan. Kirjastoista lainattavat maastopyörät ja Maksa mitä haluat-periaate innostavat kokeilemaan eri liikuntamuotoja.

—  Porissa on pitkäjänteisellä suunnittelulla varmistettu, että liikkuminen kuuluu kaikille kuntalaisille, Kuntaliiton kehittämispäällikkö Maria Salenius sanoo.

Kunnat arjen liikuttajana

Kilpailussa haettiin tänä vuonna kuntalaisten liikunta- ja liikkumismahdollisuuksia laaja-alaisesti edistänyttä kuntaa.

— Kunnilla on merkittävä rooli kaikkien kuntalaisten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Liikuntatoimen palveluiden ja toimenpiteiden lisäksi asukkaiden fyysistä aktiivisuutta voidaan tukea erilaisissa arjen ympäristöissä ja lukuisissa kunnan palveluissa, Salenius sanoo.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna kuudetta kertaa Kuntaliiton, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Urheilugaalan yhteisvoimin.

— Suomen liikkuvin kunta tekee näkyväksi kuntien tekemää tärkeää työtä liikkumisen ja liikkuvan elämäntavan edistäjinä. Samalla kilpailu nostaa myös hyvät käytännöt näkyvästi esille ja koko kuntakentän käyttöön, Salenius kertoo.

Lopullisen valinnan Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi teki Urheilugaalan Suuri raati, johon kuuluu yli 300 yhteiskunnan eri alojen edustajaa ympäri Suomen.

Lisätiedot:

Maria Salenius, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto, p. 050 561 0466

Timo Räikkönen, nuoriso- ja liikunta-asioiden erityisasiantuntija, Kuntaliitto, p. 050 583 3988

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, Pori, p. 040 764 4711

Petteri Lahti, Liikunta- ja nuorisoyksikön päällikkö, Pori, p. 044 701 0189

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Ilmoittaudu kuntien hyvinvointiseminaariin!

Kevään innostavin HYTE-tapahtuma on Kuntien hyvinvointiseminaari, jonka teemana on tänä vuonna elinympäristö hyvinvoinnin lähteenä.

Maksuton tilaisuus järjestetään Kuntatalolla Helsingissä tiistaina 14.5. klo 9.30-15.30.