FAQ
Mediavapausasetus

Miten toteutetaan kuntien mediavapausasetuksen mukainen raportointivelvollisuus?

Uusi laki mediamarkkinoiden valvonnasta sekä muutokset lakiin sähköisen viestinnän palveluista, lakiin sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä ja oikeudenkäymiskaareen tulivat voimaan 8.8.2025.

Eurooppalaisen medianvapausasetuksen tavoitteena on turvata mediapalvelujen moniarvoisuus ja riippumattomuus EU:ssa sekä vahvistaa mediapalvelujen sisämarkkinoiden toimintaa koskevat yhteiset säännöt.

Medianvapausasetus on pääosin suoraan sovellettavaa oikeutta EU-jäsenmaissa. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2024/1083 mediapalvelujen yhteisestä kehyksestä sisämarkkinoilla ja direktiivin 2010/13/EU muuttamisesta (eurooppalainen medianvapaussäädös) täsmennettiin kansallisella sääntelyllä. 

Muutoksen myötä Liikenne- ja viestintävirasto perustaa tiedotusvälineiden omistussuhteita koskevan avoimen kansallisen tietokannan.

Lisäksi viranomaisille, julkisille tahoille ja mediapalvelujen tarjoajille ehdotetaan säädettäväksi velvollisuus ilmoittaa Liikenne- ja viestintävirastolle, kun valtion mainosmenoja koskevat tiedot ovat julkaistu mukaan lukien tiedot siitä, missä ja mitä tietoja on julkaistu. Asetuksen 6 artiklan 1 kohdassa ja 25 artiklan 2 kohdassa säädetään siitä, mitä valtion mainosmenoja koskevia tietoja viranomaisten, julkisten tahojen ja mediapalveluiden tarjoajien tulee vuosittain julkaista. ”Valtion mainonnalla” tarkoitetaan asetuksen 2 artiklan 19 kohdan mukaan ”omaa toimintaa edistävien tai muiden mainosviestien taikka yleisten tiedonantojen tai informaatiokampanjoiden sijoittamista, edistämistä, julkaisemista tai levittämistä missä tahansa mediapalvelussa taikka millä tahansa verkkoalustalla tavallisesti maksua tai muuta vastiketta vastaan, viranomaisen tai julkisen tahon toimesta, niille tai niiden lukuun”.

Sääntelyn soveltamisalaan katsotaan sisältyvän kaupungit ja kunnat mukaan lukien kuntayhtymät, hyvinvointialueet ja hyvinvointiyhtymät sekä näiden tytäryhteisöt ja liikelaitokset. Lisäksi määritelmä kattaa myös ne kuntaomisteiset yhteisöt, joissa kunnalla tai kunnilla on yhteisössä ratkaiseva määräysvalta. Kansallisesti kuntien omistamien yhteisöjen osalta velvoitteiden soveltamisalaan voidaan katsoa kuuluvan ne yhteisöt, joihin kunta harjoittaa kuntalain 46 §:n mukaista omistajaohjausta, ja joissa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5:n pykälän mukainen määräysvalta.

Kuntaliiton ehdotuksen mukaisesti kuntien ilmoitusvelvollisuus toteutetaan osana kuntien taloustietojen tiedonkeruuta.

Kuntalain (410/2015) 120 a §:n mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien (ml. liikelaitokset) tulee raportoida taloustietonsa (tulot, menot, investoinnit yms.) Valtiokonttorille. Sääntelyn tarkoituksena on ollut yksinkertaistaa kuntien taloustietojen tuottamisen ja raportoinnin menettelytapoja, ja näin vähentää kunnille aiheutuvia kustannuksia sekä välttää päällekkäistä tiedonkeruuta ja raportointia.  Em. toimintamalli on korvannut tilikaudesta 2021 alkaen Tilastokeskuksen tilastolain (280/2004) nojalla tekemän kuntien ja kuntayhtymien tiedonkeruun. 

Lisätietoja

Miten toimia mediavapausasetuksen kanssa?

  • Raportoikaa tarvittavat tiedot osana kuntien taloustietojen tiedonkeruuta.
  • Huomioikaa, että kunnan lisäksi asetus koskee myös kuntayhtymiä sekä tytäryhteisöjä ja liikennelaitoksia (silloin kun määräysvalta on julkisella toimijalla).
  • Käytännössä raportoinnin piiriin kuuluvat kaikki ns. mediaostot, eli tilanteet, joissa rahalla ostetaan näkyvyyttä.
  • Asetus kattaa kaikki mediapalvelut sekä mitkä tahansa verkkopalvelut. Käytännössä kyse on sekä painetusta mediasta, näkyvyydestä verkkopalveluissa että sosiaalisen median kanavissa.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää