Kiertotalouskunta -kilpailu

Vuoden kiertotalouskunta 2019

Kiertotalouskunta kilpailu vuonna 2019

Vuoden kiertotalounkunta kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Kuntaliitto, Suomen ympäristökeskus SYKE ja Sitra haastoivat kaikki Suomen kunnat kisaamaan vuoden kiertotalouskunnan tittelistä. Kilpailu on tarkoitus järjestää vuosittain jatkossa.

Kilpailu on jatkoa Sitran aloittamalle Kuntien kiinnostavimmat kiertotalousteot -lista ja on yksi Suomen kiertotalouden tiekartan toimenpiteistä.

Voittajakunta sai vuonna 2019 palkinnoksi viestinnällistä sparrausta alan ammattilaisilta sekä näkyvyyttä järjestäjätahojen viestinnässä. Sparrauksen avulla kunta voi lisätä houkuttelevuuttaan kiertotalouden edelläkävijänä nykyisille tai tuleville kuntalaisille ja alueen yrityksille.

Kilpailun eteneminen

Kilpailuun pystyi osallistumaan 2.5.–14.6.2019 Kuntaliiton verkkosivuilta löytyneeltä lomakkeella.

Kilpailussa Kuntaliiton, SYKEn ja Sitran asiantuntijat arvioivat ja pisteyttävät kunnan sitoutumista kiertotalouteen useasta näkökulmasta. Tarkastelussa olivat kiertotalouden edistäminen talouden, ympäristön ja hyvinvoinnin kannalta. Lisäksi arvivoitiin kunnan kiertotaloustoimien vaikuttavuutta, monistettavuutta ja innovatiivisuutta.

Arvioinnissa huomioitiin ainoastaan toteutetut toimenpiteet. Kunnan tai kuntien yhteisorganisaation oli täytynyt olla mukana toteuttamassa toimenpiteitä, jotta ne voitiin lukea kunnan ansioksi kilpailussa.

Voittajan julistaminen

Kilpailun voittaja julkistettiin 12.9.2019 Kuntamarkkinoilla Helsingissä. Kolme finalistikuntaa pääsi esittelemään saavutuksiaan Kuntamarkkinoiden suositussa tapahtumassa. Jyväskylän kaupunki julkistettiin kilpailun voittajaksi Kuntamarkkinoilla. Kunniamaininnat saivat Lappeenrannan kaupunki ja Oulun kaupunki. Kilpailuun osallistui yhteensä kymmenen kuntaa.

Vuoden 2019 voittaja: Jyväskylä

Jyväskylä on osoittanut vahvaa ja pitkäjänteistä sitoutumista kiertotalouteen ja resurssien kestävään käyttöön. Jyväskylässä on rohkeasti tehty lukuisia kokeiluja, joista moni on jäänyt pysyvästi käyttöön ja useita on levitetty muihin kuntiin, esimerkkinä menestynyt hukkalounaskokeilu. Jyväskylän luoma biokaasuekosysteemi on hieno esimerkki kaupungin järjestelmällisestä työstä kohti fossiilittomampaa autokantaa ja omavaraista biokaasun tuotantoa.

”Olemme iloisia ja positiivisesti yllättyneitä saamastamme tunnustuksesta! Resurssiviisas Jyväskylä on sitoutunut olemaan hiilineutraali jo vuonna 2030 ja jätteetön vuonna 2040. Tämä tunnustus kannustaa meitä ponnistelemaan entistä määrätietoisemmin kohti kunnianhimoisia tavoitteitamme”, iloitsevat tutkimus- ja kehittämispäällikkö Pirkko Melville ja ympäristöjohtaja Päivi Pietarinen Jyväskylän kaupungilta.

Kunniamaininnat: Lappeenranta ja Oulu

Kilpailussa kunniamaininnan saanut Lappeenrannan kaupunki on sitoutunut vahvasti strategisissa ohjelmissaan kiertotaloutta edistäviin toimiin ja niiden seurantaan. Lappeenrannan erityinen vahvuus on ratkaisujen tuottaminen energia- ja ympäristötekniikan saralla yhteistyössä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston ja yritysten kanssa.

Oulun kaupunki on sitoutunut vahvasti kiertotalouden edistämiseen ympäristöohjelmassaan ja vahvistanut kiertotalousalan yritysten toimintamahdollisuuksia myös kaavoituksen avulla. Kilpailussa kunniamaininnan saanut Oulu on osallistunut aktiivisesti erilaisiin tutkimushankkeisiin, joiden avulla on etsitty ratkaisuja maamassojen tehokkaampaan hyödyntämiseen, yhdyskuntajätteiden uudelleenkäytön lisäämiseen ja kierrätysasteen nostamiseen.

LISÄTIETOA:

Ryhmäpäällikkö Tuuli Myllymaa, Suomen ympäristökeskus
puh. 0295 251 437, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi,

Ympäristöpäällikkö Miira Riipinen, Kuntaliitto
puh. 040 824 4401, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Kiertotalouden asiantuntija  Marleena Ahonen, Sitra
puh. 050 511 7615, etunimi.sukunimi@sitra.fi

Tiedote: Jyväskylä on vuoden kiertotalouskunta 2019

Kuntaliitto, Suomen ympäristökeskus SYKE ja Sitra haastoivat toukokuussa 2019 kaikki Suomen kunnat kisaamaan vuoden kiertotalouskunnan tittelistä. Jyväskylän kaupunki julkistettiin kilpailun voittajaksi Kuntamarkkinoilla 11.9. Kunniamaininnat saivat

narrow

Tiedote: Vuoden kiertotalouskunta -kilpailu käynnistyy

Opetetaanko kuntasi peruskouluissa kiertotaloutta, jaetaanko ylijäänyt hävikkiruoka kuntalaisille, hyödynnetäänkö rakentamisessa ylijäämämaita tai ovatko kiertotalousratkaisut yhtenä julkisten hankintojen kriteerinä? Kuntaliitto, Suomen