Yleiskirje 8/80/2013, 11.3.2013, Pasi Pönkä/eg

Perintälainsäädäntö muuttuu

Perintälakiin säädettiin useita muutoksia, joilla täsmennettiin hyvän perintätavan sisältöä ja pyrittiin tehostamaan sen noudattamista. Kuluttajasaatavan perintäkuluille säädettyjä enimmäismääriä muutettiin. Lakiin ehdotettiin uusi säännös velallisen oikeudesta pyytää perinnän keskeyttämistä ja asian siirtämistä oikeudelliseen perintään. Perintälakiin otettiin uusi säännös, jonka mukaan kuluttajasaatavan perinnästä kertyneet varat on kohdennettava ensisijaisesti perittävälle saatavalle ja vasta sen jälkeen perintäkuluille.

​Lisäksi säädettiin laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista. Lailla pantiin täytäntöön kaupallisissa toimissa tapahtuvien maksuviivästysten torjumisesta annettu direktiivi. Laki koskee maksuja, jotka suoritetaan vastikkeena tavarasta tai palvelusta, kun tavaran tai palvelun toimittaa elinkeinonharjoittaja ja hankkii elinkeinonharjoittaja taikka julkisyhteisö tai muu hankintayksikkö. Laki sisältää säännökset muun muassa maksuajan enimmäiskestosta sekä tietynlaisten viivästyskoron ja perintäkulujen maksuvelvollisuutta rajoittavien sopimusehtojen tehottomuudesta. Perintälakiin lisättiin säännös velkojan oikeudesta saada 40 euron suuruinen vakiokorvaus perintäkuluista, jos elinkeinonharjoittaja tai hankintayksikkö viivästyy tavara- tai palveluhankintaan perustuvan maksun suorittamisesta elinkeinonharjoittajalle. Korkolakia muutettiin siten, että tällaisen maksun viivästyessä viivästyskoron määrä on 8 % korkeampi kuin viitekorko.

Lait tulevat voimaan 16.3.2013 kuitenkin siten, että kuluttajasaatavien perinnässä kertyneiden varojen kohdistamissäännös tulee voimaan 16.12.2013.

KL-Kustannus Oy:n julkaisemaa kirjaa ”Kuntaperintä” voi tilata Kuntaliiton verkkokaupasta osoitteesta www.kunnat.net/kirjakauppa tai puhelimitse numerosta (09) 771 2199.

Lisätietoja:
Pasi Pönkä, puh. 050 64 891
etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja

Pasi Pönkä
lakimies

Liite
Eduskunnan vastaus 126/2012 vp

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista