Kuntaliitto on tehnyt esityksen JHS 178 Kunnan paikkatietopalvelurajapinta-suosituksen päivittämisestä

Hankkeen tavoite, tarkoitus, lopputulokset

Suomen Kuntaliiton johdolla toteutetussa KuntaGML -nimisessä projektissa laadittiin asemakaavan pohjakartan ja asemakaavatiedon tiedonsiirrossa käytettävät GML-muotoiset skeemat ja näitä palveleva tietopalvelun rajapintakuvaus (15.12.2010). Suositusta on päivitetty 5.10.2012. KuntaGML-tiedonsiirtoskeemoja pidetään yllä kuntien lukuun Suomen Kuntaliiton organisoimina kehityshankkeina ja julkaistaan Kuntaliiton sivuilla osana KuntaGML-skeemakokonaisuutta https://api.kuntatietopalvelu.fi/gml/ sekä skeemojen ylläpidon projektivaiheessa www. paikkatietopalvelu.fi-sivuilla. Kunnat käyttävät JHS178 mukaisia tiedonsiirtoskeemoja kuntien sähköisissä asiointipalveluissa sekä tiedonsiirrossa eri järjestelmien välillä.

Tavoitteena on tarpeen mukaan päivittää suosituksen rakennetta ja sisältöä sekä liitteinä julkaistua asemakaavatiedon kansallista tiedonsiirtoskeemaa kuntien toimintaympäristössä sekä lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten johdosta.

Työn lopputuloksena on ajantasaistettu JHS178 suositus sekä kansallinen asemakaavatiedon

Päivityshankkeen puheenjohtaja nimetään Suomen Kuntaliitosta. Työryhmän jäseniksi nimetään kuntaedustajat kunnista, joilla on laaja kokemus JHS178 soveltamisesta sähköisissä palveluissa (Lahti, Espoo, Jyväskylä, Turku, Helsinki ja Tampere), nykyisen suosituksen laatimisesta vastanneen tahon, NostoConsulting Oy:n edustaja sekä ympäristöhallinnon edustajia tarpeen mukaan. Lisäksi työryhmään kutsutaan kuntien käyttämien tietojärjestelmätoimittajien sekä kaavoituksen asiantuntijoita, jotta varmistetaan suosituksen toteutettavuus kustannustehokkaasti.

Hankkeen perustelut

Yhteiskunta on järjestäytymässä sähköisten palvelujen sekä prosessien verkoiksi. Kunnat rakennetun ympäristön keskisenä toimijana julkaisevat prosesseistaan ajantasaista tietoa yhteiskunnan käyttöön käyttäen JHS178 suosituksen mukaista paikkatietopalveluja. Suositusosan sekä liitteiden ajantasaisuus on tarpeen tarkistaa sähköisten palveluiden käytön lisääntyessä. Suosituksen liitteenä olevan asemakaavatiedon KuntaGML- tietomallilla tulee voida julkaista voimassa olevien asemakaavojen tietosisältö sähköisten palveluiden käyttöön sekä tulkita EU:n Inspire direktiivin mukainen yleistetty tietomalli.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!