Tupakointikiellon hakuohjeistus on laajennettu

Tupakointikiellon hakumenettely on samanlainen eri asumismuodoissa

Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskeva ohjeistus on laajennettu kattamaan asunto-osakeyhtiöiden lisäksi myös muita asumismuotoja, kuten esimerkiksi vuokrataloyhtiötä. Käytännössä tupakointikiellon hakemista koskeva menettely on eri asumismuodoissa samanlainen. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä asuntoyhteisön päätöksenteosta vastaavaan elimeen. Vuokrataloyhtiöiden osalta on lisäksi merkittävää, että tupakointikiellosta voidaan sopia jo vuokrasopimuksessa.

Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira muistuttavat, että tilanhaltijoiden kuuleminen on keskeisessä asemassa asuntoyhteisöjen tupakointikieltohakemusten valmistelussa. Ohjeiden mukaisesti tehdyllä kuulemisella asuntoyhteisöt varmistavat hakemuksen sujuvan käsittelyn kunnassa.

Valviran tiedote:

Lisätietoja:

• Tommi Leppänen, lakiasiantuntija, Isännöintiliitto
    puh. 050 522 4544,
    tommi.leppanen(at)isannointiliitto.fi
  • Jenni Hupli, päälakimies, Kiinteistöliitto
    jenni.hupli(at)kiinteistoliitto.fi
  • Tarja Hartikainen, erityisasiantuntija, Kuntaliitto
    tarja.hartikainen(at)kuntaliitto.fi
  • Reetta Honkanen, ylitarkastaja, Valvira
    reetta.honkanen(at)valvira.fi

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!