Euroopan parlamentin äänestys: Ei sitovaa korjausvelvoitetta kunnille

Euroopan parlamentti hylkäsi 17. tammikuuta lopulta vaatimuksen, joka olisi velvoittanut kuntia vuosittaiseen 3 %:n energiakorjaustavoitteeseen. Äänestyksen tulos esti energiatehokkuusdirektiivin korjaustavoitteiden laajentamisen koskemaan valtion julkisten rakennusten lisäksi myös kuntien julkisia rakennuksia.

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta (ITRE) hyväksyi joulukuussa pienellä enemmistöllä ehdotuksen, joka olisi johtanut direktiivin muutokseen. Kuntaliiton kanta on, että sitova 3%:n korjausvaade ei ole käytännöllinen eikä tehokas väline, koska siinä ei voida huomioida alueiden ja kuntien erilaisia tarpeita eikä mahdollisuuksia. Korjaustarpeet vaihtelevat paljolti riippuen rakennuskannan iästä, aikaisemmista toimenpiteistä, uusien investointien harkinnasta jne.

Toteutuessaan energiakorjausvaade olisi tuonut ongelmia monille kunnille. Kuntaliitto oli yhdessä eurooppalaisten kuntaliittojen kattojärjestö CEMR:n ja sisarjärjestöjen (Tanskan, Iso-Britannian, Saksan, Skotlannin ja Ruotsin) kanssa yhteydessä Euroopan parlamentin jäseniin kehottaakseen heitä hylkäämään korjausvaatimuksen.  Kuntaliitto on tyytyväinen äänestyksen tulokseen, jossa paikallishallinnon ääni tuli kuulluksi.

Suomessa varsinkin pienten kuntien budjetit ovat hyvin tiukoilla ja tällä muutoksella olisi lisätty paineita ja vähennetty joustoa hoitaa paikallistason asioita. Esimerkiksi tähän tarkoitukseen mahdolliset rakennerahastovarat ovat liian pieniä ja voivat olla tulevaisuudessa lähes olemattomia. Sitovalla vaatimuksella vähennettäisiin kuntien mahdollisuuksia investoida muihin tärkeisiin julkisiin palveluihin. Ehdotus olisi voinut mahdollisesti vaarantaa kansallisen tason rahoitusta energiatehokkuustoimenpiteisiin.

Seuraavaksi tämä ns. puhtaan energian lainsäädäntöpaketti menee Euroopan unionin neuvoston hyväksyttäväksi.

Ulla Karvo
+358 9 771 2523, +358 50 512 2232
Vastuualueet
  • kuntaliiton EU-edunvalvonnan kehittäminen ja koordinaatiovastuu Helsingissä yhdessä KV-tiimin kanssa