Ilmastonmuutoksen ratkaisut kuntien käsissä

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin eli IPCC:n lokakuussa julkaisemat tulokset ilmastonmuutoksen etenemisestä loivat yhteiskunnille paineen vauhdittaa ilmastonmuutoksen hillintää. Kuntaliiton ilmastopolitiikan asiantuntijan Pauliina Jalosen mukaan kuntakentällä päästöjä vähentäviin toimiin suhtaudutaan vakavasti.

- Kuntaliiton selvitysten mukaan jo useampi kuin joka toinen suomalainen asuu kunnassa, joka on asettanut itselleen ilmastotavoitteet. Myös Sitran lokakuussa julkaiseman selvityksen mukaan osalla Suomen suurimmista kunnista on kunnianhimoisemmat ilmastotavoitteet kuin valtiolla, Jalonen sanoo.

- Voisikin sanoa, että kunnat toimivat tällä hetkellä suunnannäyttäjinä kansallisessa ilmastopolitiikassa. Mikäli kunnat pääsevät omiin tavoitteisiinsa, sillä on merkittävä vaikutus koko Suomen kasvihuonepäästöihin.

Ratkaisut tehdään paikallisesti

IPCC:n raportissa ilmastonmuutoksen etenemisen tärkeänä rajapyykkinä pidettiin tavoitetta hillitä keskilämpötilan nousu 1,5-asteeseen. Suomalaisten kuntien ilmastotavoitteet ovat usein jo tarvittavalla tasolla, sillä Sitran selvityksen mukaan yli neljännes suomalaisista asuu kunnassa, joka tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

- Tavoitteiseen voidaan päästä eri tavoin, mutta ratkaisut tehdään paikallisesti. Kunnissa luodaan edellytykset kansalaisten sujuvalle arjelle ja ilmastomyönteisille valinnoille muun muassa liikkumisessa ja asumisessa. Ilmasto- ja energiapolitiikan tuleekin mahdollistaa paikallistason kustannustehokkaat ja erilaisiin olosuhteisiin soveltuvat ratkaisut, Jalonen muistuttaa.

Kunnilta tavoitteisiin pääseminen vaatii investointeja muun muassa päästöttömään lämmöntuotantoon ja päästöjä vähentävän liikkumisen järjestämiseen, mutta myös valtiotason toimenpiteitä tarvitaan. Kestävän energia- ja infrastruktuurijärjestelmän luominen vaatii strategista ja johdonmukaista kansallista energia- ja ilmastopolitiikkaa, sillä toimeenpanon vaatimat paikallistason valinnat ja investoinnit edellyttävät luottamusta pitkän aikavälin tavoitteisiin.

Verkostot tukena työssä

Kunnat sitoutuvat ilmastotavoitteisiin ja oppivat toistensa esimerkeistä erilaisissa ilmastoverkostoissa. Samalla tarvitaan viestintää ja vuorovaikutusta verkostojen välille ja yli. Tähän tarpeeseen Kuntaliitto on rakentamassa kaikille kunnille avointa IlmastoKunnat-alustaa.

- Ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään on. Nyt tarvitaan hyvien käytäntöjen monistamista, onnistuneiden kokeilujen skaalauttamista ja vertailukelpoista tulosten seurantaa. On korkea aika suunnata kaikki tuki kuntiin eli sinne, missä toimeenpano tapahtuu.

Kuntaliiton ilmastoviikko

Viikko 47 on Kuntaliitossa ilmastoasioiden superviikko. Ohjelmassa on:

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista