Kuntaliitossa ilmaston superviikko

ilmasto

Kuntien ilmastotyö on laajentunut viimeisten vuosien aikana ja se näkyy myös Kuntaliiton toiminnassa. Viikko 47 (19.-23.11.) on Kuntaliitossa ilmastoasioiden superviikko, jonka aikana järjestetään useampi aiheeseen liittyvä tapahtuma.

Keskiviikkona 21.11. Kuntaliiton valtuuskunnan seminaarissa on aiheena ”Kunnat ja Ilmastonmuutos”. Kuntien ja Kuntaliiton ilmastotyön alustusten päätteeksi valtuuskunta pääsee pohjustamaan Kuntaliiton ilmastoteesejä.

Kuntaliitto rakentaa kaikille kunnille avointa IlmastoKunnat-alustaa, joka viestii ja luo vuorovaikutusta kuntien ilmastoverkostojen välille ja yli. IlmastoKunnat -alustan ensimmäinen tapaaminen on seuraavana päivänä 22.11. Tapaamisessa työstetään kuntien ilmastotyön seuraavia askeleita sekä tukitarpeita ilmastotyön vauhdittamiseen.

Sytykkeeksi kuntien kansainväliselle verkostoitumiselle perjantaina 23.11. järjestetään Euroopan komission koordinoiman Kaupunginjohtajien ilmasto- ja energiasopimukseen (Covenant of Mayors) kansallinen työpaja. Kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimuksen yleiskokous on maailman suurin kaupunkien aloite paikallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteuttamiseksi. Siihen on liittynyt aloitusvuoden 2008 jälkeen yli 7000 paikallishallintoa Euroopassa ja se kasvaa voimakkaasti Euroopan ulkopuolella. Aloitteen tavoitteena oli paikallisten viranomaisten yhdistäminen EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden toteuttamiseksi ja ylittämiseksi vapaaehtoisesti.

Suomessa aloitteeseen on liittynyt 15 kuntaa ja yksi maakunta, joista viimeisimmät neljä tämän vuoden keväällä. Samalla Uudenmaan liitto liittyi aloitteeseen koordinaattorina tukeakseen alueensa kuntia.

Torstain ja perjantain tapahtumiin voi vielä tiedustella osallistumismahdollisuuksista.

#ilmastokunnat

kuntaliitto.fi/ilmastokunnat