Kuntaliitto kutsuu kaikki IlmastoKunnat-alustalle

Ilmastokunnat

Kuntien ilmastotyön laajentuessa on tarpeen päivittää myös siihen tarjottavaa tukea. Kuntaliitto uusii omaa ilmastotyötään Kuntien ilmastokampanjasta kaikille avoimeksi IlmastoKunnat-alustaksi.

IlmastoKunnat -toiminta on viestintää ja vuorovaikutusta verkostojen välille ja yli. Kun ilmastokampanja perustettiin, se oli kuntien ainoa ilmastoasioiden yhteistyöverkosto Suomessa. Nyt 20 vuoden kuluessa verkostoja on syntynyt lukuisia.

Ilmastotyötä tehdään kunnissa paikallisista olosuhteista lähtien. Kunnan valintoihin vaikuttavat kunnan koon lisäksi mm. yhdyskunta- ja elinkeinorakenne, mahdollisuudet kumppanuuksiin ja poliittinen tahtotila. Näin ollen myös kuntien tarvitsemassa tuessa ja kuntien välisessä yhteistyössä on nähtävä erilaistumista. Tähän erilaistuvien tarpeiden haasteeseen vastataan Kuntaliiton IlmastoKunnat toiminnalla yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Kuntaliiton tavoitteena on kuntien, seutujen ja maakuntien ilmastotyön ja erilaisten hankkeiden ja verkostojen saattaminen yhteen. Näin saavutetaan parhaiten pitkäjänteisiä tuloksia, välitetään tietoa toisten tekemisistä, opitaan toisiltamme ja kehitetään mahdollisesti jotain uutta ja kaikkia hyödyttävää. Yhteistyö ja jatkuva vuoropuhelu valtiovallan ja maakuntien kanssa on tässä edelleen välttämätöntä.

Kuntaliiton ilmastotoimintaan kuuluu huolehtia kaikenlaisten kuntien ilmastotyön toimintaedellytyksistä. Kuntien ja alueiden keskeinen asema ilmastotavoitteiden toimeenpanossa on tunnustettu. Tämän tulee tarkoittaa kuntien ja alueiden mahdollisuuksia osallistua sitä koskevaan päätöksentekoon sekä resurssien kohdistamista kuntien ja alueiden ilmastotyön tukemiseen.

Kuntaliiton tekemässä Kuntien ympäristönsuojelun hallintokyselyssä 2017 ilmastopolitiikka nousi korkealle teemana, jossa toiminnan toteuttaminen on ollut haastavinta osaamisen ja resurssoinnin puutteiden takia.

Keskeistä on, että Kuntaliiton uuden toiminnan tapahtumat ja koulutukset ovat kaikille kunnille avoimia. Ne tarjoavat kaikille mahdollisuuden tavata kasvokkain ja vaihtaa kokemuksia. Yhteistyöstä hyötyvät niin edelläkävijäkunnat toisiaan kirittäen kuin myös ne kunnat, joissa ilmastostrategiaa ei välttämättä ole tai raportointi ja päästöjen seuranta vielä puuttuu.

IlmastoKunnat -alustan ensimmäinen tapaaminen on 22.11. Seuraavana päivänä järjestetään Euroopan komission koordinoiman Kaupunginjohtajien ilmasto- ja energiasopimukseen (Covenant of Mayors) kansallinen työpaja. Molemmat Kuntatalolla, Helsingissä ja ovat avoimia kaikille kiinnostuneille. #ilmastokunnat

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!