Muutostuki maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maakuntien sote-valmistelun tueksi asiakirjamalleja

Muutostukileimat

Kuntaliitto on mukana sosiaali- ja terveysministeriön johtamassa sote-uudistuksen kansallisessa valmistelussa, jossa laaditaan asiakirjamalleja maakuntien valmistelutyön tueksi. Maakunnat voivat halutessaan hyödyntää asiakirjamalleja, mutta niiden käyttö ei ole velvoittavaa.

Alueuudistus.fi-sivustolla on julkaistu maaliskuussa kolme asiakirjamallin luonnosta, jotka liittyvät sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauteen ja auttavat maakuntia palveluntuottajille asetettavien ehtojen laatimisessa:

1. Maakunnan tekemän hallintopäätöksen malliehdot (pdf, 54 s)
  2. Hallintopäätöksen liitteeksi tuleva palvelukuvausmalli (pdf, 27 s)
  3. Palveluntuottajan ja maakunnan välillä laadittavan sopimuksen mallipohja (pdf, 21 s).

Sosiaali- ja terveysministeriö lähettää asiakirjamallit lausuntokierrokselle, mutta asiakirjamallien luonnoksia voi kommentoida myös Kuntaliiton johtavalle lakimiehelle Leena Hoppu-Mäenpäälle mieluiten konkreettisia kirjauksia esittäen. Kommentit välitetään ministeriöön ja ne otetaan huomioon malliasiakirjojen jatkovalmistelussa. Lisäksi palautetta hyödynnetään suun terveydenhuollon, asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisella budjetilla tuotettujen palvelujen asiakirjamallien valmistelutyössä.

Kommentteja voi lähettää Hoppu-Mäenpäälle sähköpostitse keskiviikkoon 11.4.2018 asti.

Maakunnan ja palveluntuottajien yhteistyöhön liittyvät asiakirjamallit valmistuvat kesäkuussa 2018.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.