Uusi ilmoituskäytäntö ARA-rakentamiseen luovutetuista asuntotonteista

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA ja Suomen Kuntaliitto ovat yhteistyönä laatineet ohjeen kunnille. Ohje koskee tontin luovuttamista valtion tukemaan ARA-tuotantoon sekä kunnan myöntämiä takauksia asuntotuotantoa varten.

Kirjeessä annetaan ohjeet uudesta kuntia koskevasta raportointikäytännöstä. Sen avulla ilmoitetaan EU:lle tiedot tonteista, jotka kunta luovuttaa sosiaaliseen asuntotuotantoon alle markkinahinnan.

Kun kunta myy tai antaa vuokralle omistamansa tontin ARA-tuotantoa varten alle markkinahinnan, hinnan erotus katsotaan kunnan maksamaksi valtiontueksi. Tällainen tuki voidaan katsoa EU-oikeudessa niin sanotuksi SGEI-tueksi. Kunnan on raportoitava tällaiset tuet vuosittain ARAlle tästä vuodesta alkaen. Uusi raportointikäytäntö on osa EU:n ja jäsenvaltioiden välistä normaalia yhteydenpitoa, eikä sillä ole sisällöllistä vaikutusta kuntien aktiiviseen tontinluovutukseen. On tärkeää, että kunnat jatkossakin käyttävät koko asunto- ja maapolitiikan välineistöään kohtuuhintaisen asumisen edistämiseksi.

Raportointivelvollisuus EU:lle hoidetaan siten, että ARA kerää tarvittavat tonttitiedot vuosittaisella kyselyllä ja toimittaa ne edelleen ympäristöministeriölle ja komissiolle. Kunnat täyttävät kyselyyn seuraavat tiedot luovutettujen ARA-tonttien osalta:

• tontin osoite ja kiinteistötunnus
  • tontin luovutuksensaaja tai vuokraaja
  • tontin luovutushinta tai vuosivuokra ja vuokra-aika sekä arvio markkinaehtoisesta luovutushinnasta tai vuosivuokrasta
  • ARAlta haettava tukityyppi
  • tontin luovutusajankohta (kauppakirjan tai vuokrasopimuksen allekirjoitusajankohta)

ARA lähettää kunnille alkuvuodesta 2019 linkin kyselyyn ja kunnat täydentävät siihen tiedot vuoden 2018 luovutuksista.

Laura Hassi

Etunimi
Laura
Sukunimi