Maakuntafoorumi

Valmistelu henkilöstön ja sopimusten hallittuun siirtoon maakuntiin etenee

Kuntaliiton toisen maakuntafoorumin teemoina 19.9.2018 olivat henkilöstösiirrot sekä sopimusten siirrot ja hankintalainsäädännön reunaehdot. Siirtoprosesseissa on samoja piirteitä ja jaettuna tavoitteena on niin henkilöstön kuin sopimusten hallittu siirto uudelle organisaatiolle. Foorumissa puhunuiden esitykset löydät täältä.

Aikataulut henkilöstösiirtoihin valmistautumisessa myöhentyivät

Maakunta- ja sote-uudistuksen lykkääntyminen vuodelle muutti henkilöstösiirtoihin valmistautumiseen liittyviä kansallisia aikatauluja.

– Asia on nyt eduskunnan käsissä, millä aikataululla päätöksiä tulee. Henkilöstön siirtoihin liittyviä valmistelutoimenpiteitä on aikataulutettu uudelleen yhdessä VM:n kanssa, kertoi työmarkkinajohtaja Markku Jalonen.

Alustava selvitys siirtyvästä henkilöstöstä on tehtävä huhtikuun 2019 loppuun mennessä. Siirtoa koskeva yhteistoimintamenettely on tehtävä luovuttavissa organisaatioissa syyskuun 2020 loppuun mennessä. Lopullinen selvitys siirtyvästä henkilöstöstä tulisi olla valmis joulukuussa 2020. Tämä aikataulutus on tehty olettamalla, että sote-lainsäädäntö tulisi voimaan marras- joulukuussa.

Lakiesitys työnantajaedunvalvonnan järjestämisestä kunnissa ja maakunnissa muuttaa kunta-alan sopimus- ja neuvottelujärjestelmää ja KT:n asemaa. Uudessa järjestelmässä KT edustaa maakuntatyönantajia ja voi ottaa jäsenikseen kunta- ja maakuntakonsernien yhtiöitä ja yhteisöjä.

– Neuvottelut uudesta sopimusjärjestelmästä on jo aloitettu.  KT ja kunta-alan järjestöt ovat sopineet, että maakunnissa noudatetaan kunta-alan sopimuksia, kunnes maakunnille on luotu neuvottelujärjestelmä ja käytössä on omat sopimukset.

KT puhujat

KT:n neuvottelupäällikkö Henrika Nybondas-Kangas, henkilöstöjohtaja Kirsi-Marja Lievonen, työmarkkinajohtaja Markku Jalonen ja HR-vastuuvalmistelija Outi Sonkeri

KT:n neuvottelupäällikkö Henrika Nybondas-Kangas kertoi KT:n HR-vastuuvalmistelijaverkostosta, joka toimii yhteistyössä STM:n ja VM:n kanssa. Henkilöstö siirtyy maakuntiin liikkeen luovutuksella.

– Uusia työnantajaorganisaatioita perustettaessa on tarkoituksenmukaista tehdä yhteistyötä ja jakaa kokemuksia. Olemme valmistelleet muun muassa yhteistä ohjeistusta tietojen keräämiseen ja yhteistoimintamenettelyyn. Ohjeistus on valmiina sitten, kun sitä tarvitaan, kertoi Nybondas-Kangas.

Uusimaa 2019 -hankkeen HR-vastuuvalmistelija Outi Sonkerin ja Vantaan kaupungin henkilöstöjohtaja Kirsi-Marja Lievonen kertoivat HR-valmistelusta Uudellamaalla.Sonkerinmukaantyönantajayhteistyö on tiivistynyt. HR-johtajille ja HR-asiantuntijoille järjestetään säännöllisiä tapaamisia.

Henkilöstöjohtamista ohjaavat poliittiset linjaukset on valmisteltu maakuntastrategian pohjalta. Henkilöstön osallistamiseen on suunnitelma, jonka toteuttaminen alkaa, kun maku- ja sote-lainsäädäntö astuu voimaan. Syksyllä valmistelussa pureudutaan HR-toimintamalleihin ja HR-toimintojen organisointiin.

Maakunnan kuntien henkilöstöjohtamisen toimintamalleja on kartoitettu. Malleista on valittu parhaat, joiden pohjalta valmistellaan maakunnalle toimintamalleja.

Vantaalta HR-toimintamallien kehittämiseen ovat osallistuneet ne HR-asiantuntijat, jotka ovat siirtymässä maakuntaan.Lievosen mukaan HR:ssä on tehty hyvää yhteistyötä Uudellamaalla.  Suunnitelmat Vantaan omaan muutostukeen esimiehille, johdolle ja työyhteisöille ovat valmiina odottamassa.

Asianmukaiset ja riittävät tiedot takaavat sopimusten siirron sujuvuuden

Iltapäivän osuudessa käsiteltiin sopimusten siirtoihin liittyvää selvitystä, hankintalainsäädännön reunaehtoja, johtopäätöksiä ja käytännön haasteista. Kuntaliiton johtava lakimies Leena Hoppu-Mäenpää muistutti, että sopimusselvityksen tarkoituksena on antaa sekä luovuttavalle että vastaanottavalle organisaatiolle tieto siitä, mitkä sopimukset siirtyvät, mitkä eivät siirry ja mistä sopimuksista pitää neuvotella.

– Hahmota, selvitä ja lajittele, perustele, tiivisti Kuntaliiton johtava lakimies Katariina Huikko hankintasopimusten siirron kolmeen vaiheeseen omassa puheenvuorossaan.

Käytännön kokemuksia sopimusten selvitystyöstä kertoi Turun kaupungin johtava kaupunginlakimies Laura Klami. Hänen viestinsä oli positiivinen siitä huolimatta, että selvitystyössä sopimuksista ja sopimushallinnasta paljastui merkittäviä puutteita. Ne ovat johtaneet kaupungin sopimushallinnan kehittämiseen. Turussa on muun muassa laadittu kaupunkikonsernin työntekijöille ja viranhaltijoille sopimushallinnan ohje.

Maakuntafoorumin lopussa Etelä-Pohjanmaan muutosjohtaja Johanna Sorvettula jakoi käytännön kokemuksia vastaanottajaorganisaation näkökulmasta. Myös heillä on huomattu luovuttavien organisaatioiden sopimuksissa ja sopimushallinnassa puutteita. Puutteet aiheuttavat tulevalle maakunnalle huomattavia riskejä. Ongelmia oli lisäksi siinä, että luovuttavalta organisaatiolta ei ole saatu tarvittavia sopimustietoja. Näitä tietoja tarvitaan jo nyt, koska sopimuskatselmoinnissa saatu tieto on perusta maakunnan sopimusohjausvälineiden suunnittelulle sekä sopimus- ja hankintayksikön rakentamiselle ja resursoinnille.

Katso syksyn muiden maakuntafoorumien teemat ja ajankohdat

KT antaa muutostukea sote- ja maakuntauudistukseen valmistautumisessa https://www.kt.fi/muutostuki