Kierrätykseen tehoa jätelainsäädäntöä uudistamalla

Ympäristöministeriön asettama jätelakityöryhmä on aloittanut työnsä jätelain saattamiseksi EU:n jätedirektiivien vaatimusten mukaiseksi. Työn yhtenä perustana on asiantuntijatyönä toteutettu tuore JÄTEKIVA-hankkeen raportti.

EU:n kiertotaloustavoitteiden mukaan kierrätysasteen tulisi vuoteen 2025 mennessä olla vähintään 55 % ja vuoteen 2035 mennessä jo 65 %. Kiristyneet tavoitteet vaativat järeitä toimia kaikilta. Valtakunnallinen yhdyskuntajätteen kierrätysaste on nykyisellään 41 %.

Työryhmän tehtävänä on ehdottaa tarvittavat ohjauskeinot yhdyskuntajätteiden ja pakkausjätteiden kierrätystavoitteiden saavuttamiseksi sekä ehdottaa toimia jätteiden synnyn ehkäisyn ja uudelleenkäytön edistämiseksi. Työryhmä pohtii myös jätekirjanpidon ja -raportoinnin edistämistä sekä jätteiden ja sivutuotteiden rajanvetoja ja muita EU-direktiiveistä johtuvia lainsäädännön muutostarpeita.

Työryhmän toimikausi alkoi 15.2.2019 ja päättyy 30.6.2019. Työryhmä on laajapohjainen ja siihen on kutsuttu edustajia eri ministeriöistä ja sidosryhmistä. Kuntaliittoa työryhmässä edustaa erityisasiantuntija Tuulia lnnala sekä varajäsenenä lakimies Marko Nurmikolu.

Kuntaliiton tavoite työryhmässä on kunnallisen jätehuollon toimintaedellytysten edistäminen siten, että kuntien osalta kierrätystavoitteiden saavuttaminen on mahdollista. Kotitalouksien kustannustehokkaan ja lajittelua edistävän kiinteistökeräyksen kehittäminen on mahdollista vain, kun kunnilla on kokonaisvastuu kiinteistökeräyksestä.

Tuulia Innala

Etunimi