Kuntaliiton kuntakaavasimulaatio testaa yhden kuntakaavan mallia - tule mukaan sparraajaksi

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa on esitetty nykyisen yleis- ja asemakaavoituksen korvaamista yhdellä kuntakaavalla. Kuntaliitto on käynnistänyt kuntakaavasimulaation, jossa selvitetään yhdessä kuntien kanssa, miten yhteen kuntakaavaan siirtyminen vaikuttaisi kunnan yhdyskuntarakentamisen prosessiin ja mahdollisuuksiin huolehtia yhdyskuntien kestävästä kehittämisestä.

-Hankkeessa simuloidaan yhden kuntakaavan mallia Jyväskylän, Lappeenrannan, Hyvinkään, Iisalmen ja Ilmajoen tietyissä hankkeissa. Lisäksi toivomme laajasti muita kuntia mukaan sparraajiksi, kertoo kehittämispäällikkö Anne Jarva.

Hanke toteutetaan verkkotyöpajojen sarjana. Työpajoissa keskustellaan yhden kuntakaavan mallista ja testataan sen toimivuutta käytännön kaavatilanteissa. Työpajat on tarkoitettu kuntien asiantuntijoille, ja niihin voi osallistua etänä tai paikan päällä Kuntatalolla.

Hanke etenee yhteistyössä ympäristöministeriön Tulevaisuuden maankäyttöpäätökset (TUMA) -hankkeen kanssa. Hankkeet sparraavat toisiaan erityisesti siinä, millä tavoin yhden kuntakaavan malli voisi olla toteutettavissa sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita yhden kuntakaavan käyttöön voisi liittyä.

Kuntakaavasimulaation tulokset esitellään seminaarissa 11.12.2019.

Tutustu työpajoihin ja ilmoittaudu mukaan täällä.

Lisätietoja Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksesta: kuntaliitto.fi/mrl