Uusi webcast-sarja verkkoinfran yhteisrakentamisesta

Fiksu verkonrakentaja

Kuntaliitto aloittaa 28.1. uuden webcast-sarjan Fiksu verkonrakentaja, joka käsittelee verkkoinfran yhteisrakentamista. Sarja käsittää neljä jaksoa, jotka esitetään tammi–maaliskuun aikana. Sarjaa voi seurata verkossa suorana tai jälkitäteen tallenteena.

Sarjassa eri alojen asiantuntijat keskustelevat yhteisrakentamisen hyödyistä. Katsojat voivat esittää asiantuntijoille chatin kautta kysymyksiä suoran lähetyksen aikana.

Fiksu verkonrakentaja -webcastit lähetetään suorana maanantaisin 28.1., 11.2., 11.3. ja 25.3. klo 14–15.

Yhteisrakentamisen teemavuosi

Fiksu verkonrakentaja on osa yhteisrakentamisen teemavuotta ja toteutettu yhteistyössä Liikenne- ja viestintäviraston kanssa. Teemavuonna yhteisrakentaminen on esillä eri tapahtumissa ja erityisesti Vuoden yhteisrakentamisteko -kilpailussa, jossa haetaan uusia toimintamalleja, hankkeita ja ideoita, joiden avulla yhteisrakentaminen helpottuu sekä yhteistyö infratoimijoiden välillä lisääntyy. Toinen kilpailusarjoista on suunnattu kunnile ja toinen on avoin muille toimijoille. Kuntaliitto on mukana järjestämässä kilpailua.

Yhteisrakentaminen tarkoittaa esimerkiksi sähkö-, tele-, liikenne- ja vesihuoltoverkkojen maaurakoimista yhdessä. Tällöin eri verkkojen infra rakennetaan samalla kertaa ja eri toimijat jakavat kustannukset. Yhteistyö tekee verkkoasennuksista edullisempia. Vuonna 2016 voimaan tullut yhteisrakentamislaki velvoittaa verkkotoimijoita luovuttamaan toiselle verkkotoimijalle käyttöoikeuden fyysiseen infrastruktuuriinsa ja suostumaan yhteisrakentamista koskevaan pyyntöön oikeudenmukaisin ja kohtuullisin ehdoin.

Lisätietoja:

Fiksu verkonrakentaja -webcast

Paavo Taipaleen blogi: Yhteisrakentamisen aika on nyt

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!