Kuntalain muutos

Keskustelutilaisuus: Millainen on kuntien sähköinen kokous 2021?

Meneillään olevan kuntalain tarkistamisen yhteydessä arvioidaan säännökset sähköisistä kokouksista. Kuntalain "korjaussarjan" muutokset tulevat voimaan 1.6.2021.

Kuntaliitto järjesti 29.5.2020 runsaalle 20 kunnalle online-keskustelutilaisuuden. Jotta liitto voi edustaa kuntien ääntä ja arjen kokemuksia sähköisten kokousten tulevassa sääntelyssä, oli tärkeää kuulla pandemia-ajan toteutusten onnistumisesta kunnissa sekä mahdollista kehitystarpeista sääntelyyn. Kyseessä oli vapaamuotoinen kuulemis- ja keskustelutilaisuus.

Kunnat oli valittu otantana edustamaan erilaisia kuntatyyppejä ja eri kokoisia kuntia. Kunnat valitsivat osallistujansa itse. Tilaisuuteen kutsuttiin edustaja Espoon, Forssan, Helsingin, Hyvinkään, Jyväskylän, Kauhajoen, Kuhmon, Kurikan, Lahden, Laitilan, Lappeenrannan, Mikkelin, Muhoksen, Muonion, Turun, Oulun, Rovaniemen, Salon, Savonlinnan, Siikalatvan, Pietarsaaren, Tampereen, Vaasan ja Vantaan kaupungeilta/kunnista.

Kunnissa suurimmat ongelmat suljetussa vaalissa

Eniten haasteita sähköisissä kokouksissa näyttivät aiheuttaneen ohjelmistojen valmiudet muun muassa suljettuun vaalin. Myös kuva- ja ääniyhteyden vaatimuksiin tarvitaan selvennystä. Puheenjohtajan tehtävään sähköinen kokoustaminen aiheuttaa muutoksia. Sähköisen kokouksen laillisuuden ja järjestyksen valvominen ja päätöksenteon uskottavuuden lisääminen on kunnissa koettu tärkeäksi ja haasteelliseksi.

Osallistujien näkemykset sähköisen kokouksen osallistumispaikan sopivuudesta ja keskustelujen luottamuksellisuuden varmistamisesta  vaihtelivat. Koulutuksella on siis paikkansa tämän uuden toimintavan vakiinnuttamisessa.

Tapaamisessa saadut eväät vaikuttavat myös Kuntaliiton tulevaan ohjeistukseen sähköisistä kokouksista.

Aiheesta lisää

Kunnille helpotusta poikkeusolojen sähköisten kokousten järjestämiseksi
Uutinen 16.4., päivitetty 11.5.2020

Kuntalaki muuttuu väliaikaisesti pandemiasta johtuen. Annaliisa Oksanen 29.4.2020

Sähköisten kokousmenettelyiden käyttöönotto kunnissa
Uutinen 17.3., päivitetty 20.3.2020

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.