Kuntaliiton julkaisu nyt saatavilla:

Kunnan varautumisen johtaminen -opas auttaa kriiseissä pärjäämiseen

Kuntaliitto on julkaissut ”Kunnan varautumisen johtaminen” -oppaan. Oppaan tavoitteena on tarjota kunnan johdon käyttöön kootusti ja käytännönläheisesti työvaiheet, jotka sisältyvät kunnan varautumisen johtamiseen.

- Koronatilanteen myötä varautumisen kysymykset ovat nousseet ajankohtaisiksi kunnissa, sanoo Kuntaliiton varautumisen ja turvallisuuden asiantuntija Ari Korhonen.

- Häiriö- ja poikkeustilanteet vaativat aina nopeaa sopeutumiskykyä ja erityisesti kokonaistilanteen hallinnassa korostuu johtaminen ja johtoryhmän toiminta. Oppaasta on varmasti hyötyä kunnissa käytäviin pohdintoihin, kuinka asiat voisi hoitaa vieläkin paremmin, Korhonen toteaa.

Oppaan sisältö pohjautuu osaltaan varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan toimintamalliin, jonka Kuntaliitto ja Huoltovarmuuskeskus, useiden eri sidosryhmien tuella, ovat kehittäneet monivuotisessa KUJA-hankkeessaan. Oppaan tiedot on sovitettu yhteen sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2019 antaman sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille suunnatun varautumisohjeistuksen kanssa. Kuntaliiton ja Huoltovarmuuskeskuksen lisäksi opasta ovat olleet mukana tekemässä Turvallisuuskomitea, Pelastusopisto, Valtiovarainministeriö ja Sisäministeriö, eli laaja joukko yhteiskunnan ylimpiä turvallisuustoimijoita.

Oppaassa on läpikäyty kaikki osa-alueet, jotka kunnan varautumissuunnitelmia varten tulee tarkastella.

- Kunnan varautumissuunnitelma kannattaa laatia tai päivittää läpikäymällä oppaan aihealueet läpi omassa organisaatiossa, Korhonen sanoo.

- Opasta myös laajennetaan verkkoon tuotettavalla liitemateriaalilla. Liitteistä löydät esimerkiksi toimintakorttipohjan, KUJA-arviointityökalun ja muutakin hyödyllistä aineistoa varautumisen tueksi. Viimeisimpänä työstämme Kuntaliiton näkemyksiä erityisen toimivallan käyttöön kunnissa, eli kuntien hallintosäännön liitteeksi laaditaan malliohjetta, Korhonen kertoo.

Lisätiedot:

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!