Saavutettavuus agendalla

Tänään 23.9.2020 otettiin uusi askel verkkopalveluiden saavutettavuuden edistämisessä. Tämän päivän jälkeen digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset koskevat kaikkia julkishallinnon julkisia verkkopalveluita, myös vanhat olemassa olevat palvelut kuuluvat nyt siis lain piiriin.

Toteutimme Kuntaliitossa kesällä lyhyen kyselyn liittyen verkkopalveluiden saavutettavuuteen. Vastauksia ei tullut kattavasti koko kuntakentältä, mutta esille tuli paljon asioita.

Kesäkuussa suurimmalla osalla kunnista oli jo saavutettavuusselosteet tehtynä, tai niitä oltiin valmistelemassa. Kuntien verkkosivuilla oli vielä korjattavaa. Tuo tilanne ei tule muuttumaan, sillä uusia palveluita ja sisältöjä syntyy jatkuvasti.

Myös työtapoja on tarpeen muuttaa ja kehittää. Esimerkiksi videot täytyy tekstittää tai saattaa muuten saavutettavaksi silloin, kun  videot jäävät verkkoon yli 14 vuorokaudeksi. 80 % kyselyyn vastanneista kunnista julkaisee kuukausitasolla 1-10 videota. Osa näistä on julkaistu suoraan esim. some-kanaviin, eikä tekijöillä ole tähän asti ollut osaamista tekstittämiseen. Kunnissa on tarve varmistaa että organisaatiossa on vaatimukset tiedossa, mutta myös miten käytännössä tehdään videot saavutettaviksi.

Saavutettavuusosiossa löytyy hyödyllisiä linkkejä videoiden tekstittämisestä ja Kuntaliiton ohjeista asiasta.

Jos et ole vielä vastannut, otamme vielä vastaan täydentäviä vastauksia saavutettavuuskyselyyn.

Tervetuloa mukaan kuntien viestijöiden tapaamiseen!

Tapaaminen järjestetään 14.-15.5.2024 Kuopiossa. Kattoteemoina ovat demokratian vahvistaminen, vaikuttamisviestintä ja tekoäly viestinnässä. Osallistua voivat kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden viestijät. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.